lördag 10 mars 2012

Planera är halva nöjet

kvällspromenad i Pothia stranden, Kalymnos utsikt, ut mot Medelhavet!

Jag vet inte när det hände sist, att den här familjen inte hade sina sommarplaner spikade, bokade och klara innan januari gått ut. Men så är det nu.
Vi har länge varit inne på att det är Grekland som lockar igen men så kom vi in på Kroatien-spåret och snurrade runt lite kort bort till Turkiet bara för att hamna i Grekland igen. Men Grekland består av både fastland och en himla massa vackra öar.... var i Grekland vill vi vara? Vi har hunnit med lite olika ögrupper under våra båtluffsturer men nu kanske en annan plan har tagit form.
Vi ska bara smaka lite på den innan vi bestämmer oss helt.
Kreta har vi inte besökt, vi kanske skulle ta och flyga dit och sedan luffa runt med buss?!
Har du varit på Kreta? Har du tips att komma med så blir jag glad!

Bilderna ovan är mina egna från tidigare resor, fler bilder hittar du hos Librarybeth när hon hålls på Flickr.com

13 kommentarer:

Fliselin sa...

Vi är sena med våra planer men snart så... Kreta är härligt men det var så länge sedan jag var där. Kroatien har jag också tittat på och jag har hört att det är så fint. Funderar på Gotland men skulle också gärna åka utomands... Har du tips på hur/var man kan hitta bra boenden i ex Kroatien. Har tittat en del på det men inte lyckats hitta något vi fastnat för. Ska bli kul att höra vad ni kommer fram till.

bibbaeva sa...

Jag har aldrig varit, men föräldrarna gjorde som ni tänkt. Dvs flög till Kreta och sen båtluffade mellan olika öar. Det var en toppensemester enligt dem!

frk F sa...

När jag var 12 år var jag på Kreta. Jag var djupt fascinerad av den grekiska mytologin, hade läst Amforans gåta, åt pepparstek för första gången, fick utslag av hotellets tvättmedel, var lite fascinerat förskräckt över tyskarna på stranden och badade glatt i havet. Baserat på dessa lösryckta minnen har jag svårt att säga om jag rekommenderar det eller inte. :)

hallinbloggar sa...

Kreta är ju en så stor ö så där finns mycket att upptäcka. Har skrivt en hel del om Kreta i resebloggen. Du får titta in. Ska på en liten tur till Kroatien i april, även då blir det repotage i bloggen! Håller med dig, planerandet är nästan minst lika roligt som själva resan!

Vesnas vardag sa...

Här är vi alltid sent ute med semesterplanerna. :) När vi var på Kreta så åkte vi till Makrigialos, väldigt vackert där. :)

Camillas dagar sa...

Men så mysigt! :) Grekland har jag tyvärr inga tips på, men hör av er om ni ska till Kroatien. :-D
Vi bokade ju av vår planerade resa precis innan det var dags att betala in den första avgiften och tur var väl det, nu då T blev hemma så länge. Två månader får han typ halva lönen (får ju stämpla nu), så då hade vi behövt skrapa ihop alla besparingar för att åka.
Nej, det är någon mening med allt.
Men jag VILL utomlands i sommar. Tusan också! Har inte gett upp hoppet än att komma iväg, men det blir nog väldigt sent bokat i så fall.
Det blir spännande att se vart ni hamnar. :)
Kram!

Marie sa...

Jag har varit där två gånger. Första gången utan och andra gången med barn. Stort tidsglapp däremellan och därmed en chock att återvända till den ort vi bodde i 1993 på Chanias västkust....
Gick inte att känna igen och tyvärr var det inte till det bättre heller. Men, det var fint fortfarande att kajka runt på de slingriga vägarna. Köra upp i bergen och ner mot sydkusten. Allra bäst (tyckte vi nog alla) var Triopetra http://www.triopetra.com.gr/index.php och den vackra vägen dit. Fanns om jag inte minns fel fina vandringsleder där också och det tilltalar ju er familj.

Fliselin sa...

Ja juste det, nu minns jag! Vi vandrade ju på Kreta, fina leder! Minns ocksåbiltur uppe i bergen där vi var högre än molnen. Apelsinlundar minns jag också...men det finns trista tursistråk som man med glädje undviker.

Librarybeth sa...

Fliselin: åh Gotland i mitt hjärta!!! Vi har lustigt nog kört Grekland o Gotland vartannat år nu... Nä har inga tips om Kroatien. Vi har aldrig kommit så långt att vi börjat kika efter ett boende. Vi var inne på att båtluffa och då bokar jag ingenting i förväg...! Låter underbart härligt m apelsinlundar... och just de där turiststråken vill vi undvika. Är lite oroliga för att de skulle vara dominerande på Kreta..?!

bibbaeva: ja, båtluff är finemang!

frk F: haha, kul att få en 12-årings perspektiv på det hela!!!

Librarybeth sa...

Hallin: utmärkt - då ska jag kolla in där.... åh, så himla najs att få en tur till Kroatien också!!!

Vesna: aha, då ska jag notera det - tips är bra att få!!

Camilla: trist!! men du ska se att ni hittar på något kul! Men jag vet ju att du var sugen på Kroatien...!
Jobbigt när man verkligen lämna landsgränsen bakom sig... det där suget....

Marie: kan oroa mig lite för att det blir tjosansuperturistcharter-köret. Det vill vi ju inte ha. Vandringsleder lockar ju - bara det inte blir för varmt!

Åsa sa...

Apropå vandringsleder - Samariaravinen, den ligger väl på Kreta? Shit, jag var så slut efter den "vandringen" att jag inte ens minns vilken ö jag var på! Utflykt med Apollo (många år sen) trodde av ngn anledning att vi kommit sist och pinnade på som galningar över stock och sten, stekhett var det också! Tänkte att nu står väl hela gruppen och väntar på oss och jag formligen snubblade fram de sista metrarna och bara dråsade omkull vid samlingsplatsen. Bara för att konstatera att vi var först på plats och fick vänta en timme på de andra :) Jag glömmer det aldrig!!

Librarybeth sa...

Åsa: hahahaha!!! :D Roligt reseminne nu men det måste ha varit enormt stressande!!! Tur vi inte vandrar i grupp med andra... vi kan göra fikapauser som heter duga....! Och ja, jag tror ravinen heter så, jag hoppas du hann se om den var vacker!!! ;D

Fliselin sa...

Den är vacker, det var där vi vandrade. I lugnt tempo....