lördag 28 april 2012

Självfallet kommer en löprapport

Vilken runda! Solsken, lagom motvind och flow.
Efter 5 km fick jag löparrus. Det är väldigt svårt att beskriva men endorfinerna bara rusar i kroppen och man kan få lust att toksjunga (skrika?) med i låten man lyssnar på just då. Sedan lugnar det sig något och man känner hur atomerna löses upp och man allt så tydligt.
Väldigt bisarr känsla. Och stark. Man kan få känningar på en gråtattack liksom. Om jag kunde dela upp endorfinruset i en kaka skulle jag dela ut denna lyckokaka till alla som känner att de behöver en.

Sedan får man (jag) kraft att låta maskineriet bara jobba, man springer på. Dippar gör man alltid, så är det. Lite olika bara var dippen kommer. Idag kom den vid ca 14-15 km. Då är det dags att ta fram sitt hemliga vapen; juice, dextrosol, extra stark saft, sportdryck eller vad man nu går igång på. På loppen brukar saltgurka kännas som fest (ja, det låter underligt).
Sedan gäller det att höja blicken, kolla omgivningarna, lyssna på musiken och så jobba mot nästa belöning.
Vilket jag gjorde.
Och springer jag långt börjar jag ofta att hallucinera om olika goda maträtter så nu vet jag precis vad jag ska laga för käk.
Det bara måste bli något med sparris.

10 kommentarer:

bibbaeva sa...

Hur långt blev det då? 14-15 km och lika långt tillbaka, eller?
Hoppas du sparar dina rapporter, till någon slags minnnesgrej till London marathon eller vilken mara det nu kan tänkas bli!
Bra jobbat Libby!
Hoppas det blir en trevlig SON-kväll!

mis(s)match sa...

Det låter som att du är en riktig löparberoende ;)
Bra jobbat!!

Librarybeth sa...

bibbaeva: idag blev det 19 - tack för hejarrop!

Mis(s)match: någonting ditåt jaa...! Tack!

Anonym sa...

Ska ut på långpanna imorgon. Var drog du din?
Förbi Maxi, lite på landet och hem? Lastada runt?
Karin

Linda sa...

Ha ha...vilken härlig beskrivning! :)

Camillas dagar sa...

Oj, undrar om jag någonsin kommer att få uppleva något liknande. :)
Saltgurka är inte så tokigt, kroppen skriker ju efter salt efter att man svettats ut en massa... salt...
Duktiga du!

Mia sa...

Härligt jobbat! Väder som det varit i hélgen är de bästa. :-)

Librarybeth sa...

Karin: sorry, såg för sent... jag sprang förbi Maxi och iväg. Ville testa asfalten. Hoppas du kom ut också!!!

Linda: :D jag blir lite hög av löpningen.... ;D

Camilla: :D ja saltgurka känns så himla rätt då!!! Jorå, du kommer snart få löparrus!!!

Mia: instämmer!!!!

Anonym sa...

Första längre passet sedan december. Check.
Det var upp i ottan, en kopp kaffe och iväg. Gött.
Kom in i ett skönt flow vid 6 km och det höll i sig till 15 km. Supernajs runda. Vill ha meeeeer liksom.
Karin

Librarybeth sa...

Karin: Halleluja!!!! :D - Härligt jobbat!!!! Vill ha mer? Häng med på tisdag!!!