söndag 14 november 2010

Höstlov! - den veckan gick fort!

Orkar du lyssna? För nu försjunker jag i snack om vår resa....
Vi drog alltså till Frankrike på höstlovet - närmare bestämt till den vackra trakten kring staden Perpignan i regionen Languedoc-Roussillon och då bor vi i en liten by precis på kanten av Pyrenéerna. Obligatoriskt är att ta en tur till den mycket fina lilla staden Collioure, det gör vi varje gång när vi besöker denna trakt. Collioure ligger precis vid kusten och andas historia, tempot här är inte lika högt som i kuststäderna i Provence, visst är det tryck på sommaren men ändå inte riktigt samma trängsel. Att åka så här off season är fint med få turister men fortfarande behagligt väder. Det kan vara lite blåsigt men temperaturen ligger på 15-18 grader mitt på dagen - perfekt för att vandra i bergen. Denna gång hade vi det varmare, riktigt gott att få lite, lite sommarkänsla. På sommaren blir det oftast för varmt för fotvandrin - vi har testat det också.
Vandringsleder finns det gott om, ibland kan det vara lite svårt att få tag på bra info men vi har köpt på oss en liten skrift som vi hittade i en turistbyrå för några år sedan.
Jag gillar att vandra i kulturlandskapet, där ytorna är öppna och man får gå bland vinodlingarna. Men turer högre upp i bergen är också fina för att inte tala om lövskogarna som vi hamnat i några gånger.

Vill man inte vandra i bergen finns det gott om borgar, kloster och vackra städer att besöka. Carcassonne med sin välbevarade medeltidsstad och ringmur är roligt att besöka, den fick utgå den här resan. En riktig liten pärla är den lilla staden mitt bland bergen; Villefranche-de-Conflent. Det känns som om riddare ska dyka upp bakom varje hörn...
Att köra den vackra kustvägen utmed Côte Vermeille är inget för den med anlag för åksjuka. Vägen slingrar sig fram och sträckan går in i norra Spanien och är mycket vacker.
Att bila runt och/eller vandra genom de respektingivande gorgerna, ravinerna är maffigt. På en del ställen har man byggt ramper inne i bergsklyftorna så att man med lätthet kan promenera längst ner i ravinen med bergsväggarna tätt inpå och vatten som strömmar intill eller under rampen. Vill man se bergen från insidan går det med fördel att besöka de imponerande grottor som finns som besöksmål. Detta har vi testat på när vi var på sommarresa. Då behövdes varma kläder för längst ner i gorgen eller inne i berget var det svalt, inte så dumt när temperaturen sommartid klättrar upp mot 30 grader.

Som alltid ägnar vi oss åt matlagning och lata stunder med läsning. Badar gör vi inte så här års men åker gärna en sväng till stranden för att bara vara där, uppleva lite strandliv på hösten och få lyssna på de salta vågorna. Man brukar se en och annan hurtig höst-badare som lögar sig i Medelhavet men det är inget för oss.
Vill du kika på ett urval av bilder från vår höstvecka kan du titta in på mitt album på Flicker, länk finns här intill. Ett urval får det bli för kameran gick varm, lite blandad kompott och kvalité...
Bäst jag stoppar där, resesuget blir för stort annars!

11 kommentarer:

Pia Wester sa...

Det låter helt underbart härligt!

Sara sa...

men åååh, jag får resebehov när jag läser!
Och just havet på hösten, lite övergivet och tomt - det är det vackraste som finns...

IngelaMollly sa...

Låter helt underbart och så härligt att hitta favoritstället som man vill återvända till om och om igen.

Fliselin sa...

Låter fantastiskt! Vill höra mer om det hela! Hyr ni hus eller hur bor ni? Hur hittade ni dit?

Linda sa...

Låter helt underbart!

Marie sa...

Det låter toppen. Just den delen av Frankrike är jag väldigt nyfiken på och står på sommarreselistan. Bra tips vill jag gärna ha!

Fast i sommar blir det kanske bara "hemma" på Vikbolandet...

Cajsas Faster sa...

Kul att hitta dig! Tack för blogghjälp!
Tycker din sjal var super, märkte inte att den luddade!! Men det är väl kul att lämna spår efter sig?// Marie

Librarybeth sa...

Pia: Det var kalasgôtt!

Sara: mm, havet är fint så års!

Molly: ja, det är kul att känna sig lite hemmastadd där!

Fliselin: japp, vi hyr ett hus där! Hittade det genom en annons. Jag kanske får utveckla mitt reseberättande ytterligare hihi!!!

Linda: underbart är ordet!

Marie: vi rest lite i hit och dit i Frankrike men just till denna hörna återvänder vi. Jag får väl berätta mer! Hemma på Vikbolandet låter finemang - det är så fint där!

Cajsas faster: men va kul! hur hittade du hit? Det var kul att prata blogg! Ja, spår lämnade jag sannerligen efter mig, jag hade ludd överallt. Jag får leta efter en ny gul sjal - men inte hos HM!! ;)

Omentjej sa...

Men oj vad underbart det låter. Som en feelgood-film. Det får du leva på nu i novemberrusket. =) Kram!

Camillas dagar sa...

Underbaaart! Så himla fint! Jag har åkt genom Frankrike ned till Marsielle och där svängt åt andra hållet, ända mot gränsen till Italien och har även gift mig i svenska kyrkan i en liten by som heter Cagnes sur Mer, utanför Nice (men det är en helt annan historia i ett helt annat liv). Jag älskar sydfrankrike, tyvärr är min nuvarande man inte alls lika intresserad av att åka dit - vi håller oss mest till Italien och Kroatien.
Kram och tack för titten!

Librarybeth sa...

Omentjej: mmmm, så sant!!!

Camilla: skoj, du gillar också sydfrankrike!!! italien o. kroatien är inte så dumt det heller kan jag tro, har bara bilat genom italien. kroatien står på den där att-göra-listan...