tisdag 18 december 2012

Överlevnadskit för mellandagarna

Advent bara tuffar på och så gör adventstävlingen - kom igen sista chansen här nu!
Här är ett trevligt överlevnadskit för mellandagarna; god choklad från Divine, en bra bok av en av mina favoriter Adichie och så nya lackälsklingen Mavalas Sienna Red.

Man gör så här; ser till att packa upp chokladen och knäcka några bitar, sprid ut dem så att de är lätta att plocka upp utan att man kommer emot andra bitar. Sedan ser man till att knycka till pocketboken så att den blir lätt att bläddra i, lägg den uppslagen med texten nedåt.
Måla nu naglarna, här förutsätter jag att underlack finns på plats. Man kan måla varv nr 2 rätt snart, spreta med fingrarna, fånga sidan upp boken försiktigt. Börja läs. Ta med stor försiktighet en chokladbit och läs vidare. Upprepa.

Och för att vinna? Jag har nu fått tagit del av uppiggande tips, bästa chokladen och julklappsönskemål - ge mig ett boktips här och du är med och tävlar!!! På söndag är det dragning i vanlig ordning!

24 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha! Den var rolig! Boktips till en bibliotekarie...
Ok, mitt boktips till bibliotekarier och alla andra människor som läser detta måste bli Ingrid Carlbergs biografi över Raoul Wallenberg, "Det står ett rum här och väntar på dig..." Läsvärd, spännande, rolig och oändligt sorglig... LÄS DEN OM NI INTE HAR GJORT DET!
Annika

Garderobenmin sa...

Fniss....först läste jag överlevnads-skit till naglarna....haha, har nog inte riktigt vaknat till ännu ;-)

Spader Madame sa...

Ha ha ha, säger jag bara om "En man som heter Ove!" Läser just nu. Läs! Efter en tredjedel har jag både skrattat och gråtit. Självklart vill jag vinna överlevnadskitet.

Unknown sa...

Hej
Jag säger som jag alltid svarar på boktips: Shantaram av Gregory David Roberts. Underbar och räcker hela julledigheten.

Cissan

Anonym sa...

Vilken härlig beskrivning av hur man ska tillvarata vinsten, vinner man inte får man göra sig ett eget "mellandagskit" och bara Njuta! Jag vill gärna försöka vinna det här och lämnar boktipset "Torka aldrig tårar utan handskar" av Jonas Gardell, höstens läsupplevelse för mig.
Så gillar jag också Bodil Malmsten och hennes senaste "Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag" läste jag nyligen. Se där, två boktips från en annan bibliotekarie!
Agnes

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Åh, det här vill ju jag vinna!
Jag säger läs Shantaram - bästa boken ever! Och slänger in Busters öron av Maria Ernestam som en bonus :)

Karin sa...

Mitt boktips just nu är "Nedkopplad" - tankeväckande liten bok om att ta itu med sitt internetberoende...
Håller tummarna för vinst!

Anonym sa...

Lite sen på pucken men Kafka på stranden - Murakami är mitt tips! God jul från Sara nkpg

yllet sa...

Jellicoe Road av Melina Marchetta. Jättebra!

Anonym sa...

Flyktfåglar av Charlotte Cerps. Inte ny och slut på förlaget - men finns ju på bibliotek :-) Den grep tag i mig och jag kommer ofta på mig själv med att fundera på den...

Vill gärna vinna mellandags-kitet! Lackar aldrig naglarna, men söta dottern gör!

Gunvor sa...

Inte långt bortivärlden - Tyskland, närmare bestämt Berlin.
Inte långt bort i tiden - strax före murens fall.
Känslan som sätter hela tillvaron i osäker gungning - finns det någon, över huvud taget någon, man kan lita på???

Douglas Kennedy: Ögonblicket.
Man läser och läser och det är omöjligt att inte fälla en tår...

Sara sa...

Theese are a few of my favourite things, såklart vill jag vinna det här kitet! Min bästa bok genom tiderna är Astrid Lindgrens Sagorna, där finns alla de fantastiska sagor som gör att man saknar barndomen och önskar att man tagit vara på den mer. Spännande sagor, melankoliska sagor och sagor så sorgliga att man vill gråta.

Älskar den boken. Och ingen är för gammal för sagor.

Anonym sa...

Ett överlevnadskit för mellandagarna kan jag verkligen behöva =O

Om man frågar mig om boktips så svarar jag att Ann Rosmans böcker måste man bara läsa. Så där var mitt boktips =)

Håller mina tummar hårt!

/Maria

Mrs J sa...

Måste nog säga att "The Hunger games" ligger på topplistan över böcker som var omöjliga att sluta läsa! Böckerna om mumintrollen har man stort utbyte av att läsa om! Tänkte ge bort några av dem i julklapp, hysch!

hallinbloggar sa...

Oj, det är ju så svårt att välja en....! Men på mitt bord ligger just nu en bok jag lånat ut till kollegan och fått tillbaka - Innan floden tar oss av Helen Thorfinn. en intressant debutroman!

mamma P sa...

Åååå! Värsta bästa kitet som jag gärna vill tävla om. Men, det är skralt på boktipsfronten. Gills ett boktips för läsebok i skolvärlden? I så fall tipsar jag om läseböckerna skrivna av Martin Widmark, Huset på Alvägen och alla fortsättningar. Riktigt bra läseböcker som barnen älskar. Det är en läsebok som ger mersmak och föder läslusten. Gills det inte blir det någon novell av Torgny Lindgren.

Fliselin sa...

Oj, det va svårt med boktips, läser en hel del. En triologi jag läste för länge sedan och tyckte mycket om var Marianne Fredriksson; Paradisets barn. Kanske skulle läsa om under julhelgen. Vinner gärna igen, inte dumt alls med kit.

Anonym sa...

Eftersom jag pendlar med bil, så är ljudböcker min stora räddning. Jag lyssnar ca två timmar om dagen, så det blir en hel del. Min favorit författare är Maria Ernestam, framför alt Busters öron och Alltid hos dig. Det får bli mitt boktips. Ni na ni na nin nanna......Anna panna

frk F sa...

Vad mer kan man behöva i mellandagarna? Inget. Så det är klart att jag vill vara med och tävla om detta fantastiska kit. Jag vill ge två tips, eller fyra beroende på hur man räknar. Det första är Hanne Vibeke Holsts trilogi om Therese: "Thereses tillstånd", "Det verkliga livet" och "En lycklig kvinna". 90-talet skiner igenom ibland och kanske är det för att jag de senaste åren befunnit mig i samma ålder som denna Therese som de tilltalat mig. Men oh vad jag har läst dem många gånger och läst dem på olika sätt varje gång.

Mitt andra (eller fjärde) tips är "Den odödliga Henrietta Lacks" som tillhör genren mix mellan vetenskapshistoria och biografi. Båda ovanliga att jag läser. Rörande och upprörande.

Anonym sa...

Plockar ju mest upp böcker och ibland tipsar låntagare. Men nu läser jag Surt sa räven om rabarbern och det ären trevlig läsning.
Nickan

Anonym sa...

Jag är lite av en bokslukare, men de senaste åren har jag studerat på universitetet och då blir det mest kurslitteratur....så på semester orkar jag bara läsa böcker som är lättlästa...haha jag vågar knappt tipsa om dessa böcker, men ändå...strunt sak samma!! Jag tipsar om diverse bokserier av Nora Roberts, den jag läste i somras handlar om ett gäng kompisar som driver en bröllopsagentur. Böckerna är lättlästa och förutsägbara, visst låter det bra ;-) men ack så enkla att plöja igenom när man inte orkar med tunga böcker!
//Linda

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag äääälskar ju Boktjuven av Markus Zusak. Och nu håller jag på att läsa Flickan från Ingenstans av Justin Cronin, också väldigt bra - och tjock! Det blir mina tips... och så hoppas jag på vinst :)
Kram.

Anna sa...

Åh det är lätt att tipsa om "Stål" av Silvia Avallone - underbart hemsk och hård bok om tonårens första sköra tid i Berlusconis Italien. Hade svårt att släppa den. Och som trebarnsmamma blir det ofta till att lacka om sköra, slitna naglar. Tävlar gärna om detta kit!
Hälsar bibliotekariekollegan i Uppsala

Anna sa...

Åh det är lätt att tipsa om "Stål" av Silvia Avallone - underbart hemsk och hård bok om tonårens första sköra tid i Berlusconis Italien. Hade svårt att släppa den. Och som trebarnsmamma blir det ofta till att lacka om sköra, slitna naglar. Tävlar gärna om detta kit!
Hälsar bibliotekariekollegan i Uppsala