torsdag 17 maj 2012

Hogwarths - check!


Denna torsdag - helt och hållet ägnad åt Harry Potter.
Böckerna har jag faktiskt inte läst, några av mina tjejer har läst och läser om dem men vi har sett alla filmerna tillsammans och det är ju minst sagt en fascinerade historia. Så fantasifullt, spännande och läskigt på sina håll. Barnen är totala Potter-fantaster och att få besöka Harry Pottermuseet var både intressant och  faktiskt rörande. Det är ju Harry och hans vänners värld! Här växte de unga huvudrollsinnehavarna mer eller mindre upp, hade sina barnkalas, skolarbete och lek mellan filmtagningarna. Väldigt speciellt.
Det är alltså filmstudion där man byggt upp en mängd olika scener som blivit museum och det ligger ett enormt noggrant arbete bakom filmerna. Wow, man har inte slarvat med något och det blev ett 5 timmars besök och jag tror ändå inte att vi beundrade allt..... Oavsett om man är Potterfrälst eller ej kan man nog ha glädje av att se det detaljrika arbete med att bygga rätt miljöer, monster, kostymer, make up mm som krävdes för att göra dessa välgjorda filmer. Lite kluvet för kidsen att se "tricksen" - man vet att det inte är på riktigt men magin som sådan vill man ju inte ska gå förlorad....
Museet ligger liten bit utanför London, med snabbtåg tog det inte mer än 15-20 min dock. Biljetter måste man skaffa i förväg och det sker insläpp av besökarna i 10 minuters intervaller. Vi upplevde det inte som trångt trots att det inte var direkt folktomt. 
Självfallet fanns där en flott museishop där alla tjejerna såg till att få med sig något ifrån. Det blir ju en hel buisness runt Potter men det var inte simpelt junk så det kändes rätt ok.

Woooow...!

Jag bara var tvungen att knäppa några bilder på lite kostymeringar ur någon av alla filmer.

Harrys säng!!!

Himmel, Diagongränd!

En himla massa trollspön, faktiskt en bit över 4000... dessa märkta med namnen på alla de medarbetare som på något vis jobbat med filmerna.

3 kommentarer:

Sara sa...

Oh - dit skulle jag verkligen vilja åka. Jag älskar Harry Potter!

Librarybeth sa...

hedgehogsara: det var ett så fint museum, märktes att det var som pilgrimsfärd dit för många fans!! Alla så härligt lyckliga ut över att vara där :D

Camillas dagar sa...

Åh, coolt! Det är nog samma eufori som om jag skulle få besöka ett kent-museum... ;) Har tyvärr inte heller sett filmerna, men det funkade ju ändå för dig. Antar att tjejerna kunde ge dig massor av information på plats också.