torsdag 19 juni 2014

Bokcirkeln - så gör den på avslutningarna

Kära bloggläsare som undrade över hur det där med bokcirkelavslutningen med tillhörande bokbyte funkar... så här gör Kära boksysters medlemmar sedan anno 2010;

I de oskrivna stadgarna som instiftades i och med bokcirkelns start 1 september 2010 så ingår det en avslutning vid jul samt sommar.
Avslutningarna kan med fördel hållas på lokal men är upp till medlemmarna att bestämma.
Till avslutningen skall medtagas av varje boksyster en (1) styck inslagen pocketbok av frivillig karaktär och genre.
Pocketboken skall sedan läggas i den bokpott där alla medlemmar bidrar.
Under avslutningsmiddagen får varje boksyster en lott med ett nummer (1 tom 6) och bokpaketen läggs på rad i numrering.
Så erhåller varje boksyster varsin inslagen av slumpen utsedd jul alt sommarbok och öppnandet av bokpaket skall ske ett i taget (vilket ofta föranleder en liten pratstund kring varje titel som kommer fram ur omslagspappret).
Boksyster som får bok man redan läst alt sin egen gåvobok byter med annan boksyster.
Gåvoboken kan sedan redovisas/boktipsas om när man så önskar vid en sammankomst av bokcirkeln. Det råder ingen tidspress att redovisa gåvoboken

2 kommentarer:

hallinbloggar sa...

Men så roligt. Tack för redovisning! Det ska jag tipsa om. Nu kom jag ju på att jag faktiskt haft några aktiviteter. En gång gjorde vi julklappsleken men att alla ändå fick varsin bok. Och det är ju lite på samma sätt. Till en annan sommarträff bad jag alla ta med sig tre böcker var som man hade läst och ville byta bort. Alla fick välja bland böckerna och gick med sig tre nya böcker hem.
Åh, jag älskar min bokcirkel!

Librarybeth sa...

Hallin: :D samma här min bokcirkel är guld värd.
Avslutningsbok har visat sig vara mkt uppskattat i cirkeln!