måndag 2 juni 2014

Plan för vår road trip 2014

Hela våren tänkte vi och pratade för att så småningom komma till beslut.
Nu är färjebiljetter bokade, boendet likaså, planen är klar!
I år blir det en road trip för Libby och familjen. Bilat genom Europa har vi gjort förut fler gånger men nu är det ett par år sedan. Tror vi drog på en lång road trip i Europa... få se nu... när lilla tösen var två år. Sedan gjorde vi det i ett par år innan vi fick lust att varva bilandet med att båtluffa när tjejerna var
5, 7, 9 och 11 år.
När flickorna var så där småsmå fick förstås den som inte var chaufför sköta all typ av service i bilen; cafévagnen, kiosken (godis fick man bara när kiosken var öppen vissa tider), langa ritpennor och block och sköta underhållningen så där i allmänhet.
Jag brukade roa mig med att fixa små resekit till tjejerna med små block och pennor, något pyssel och spel. Dessa delades ut vid ett noga valt tillfälle under resan, allt för att hålla resehumöret på topp.
Eftersom jag är förtjust i planering och logistik bokade jag boende i förväg och vi hade noga uttänkta resrutter, ibland kunde dessa var rätt långa eftersom fyrbarnsfamiljen inte kan lägga hur mycket kosing som helst på boende.
Nu ska vi ut på långresa igen och jag behöver nog inte göra några små resekit till tjejerna - även om de små raringarna minns "kiosken" och tycker att det begreppet ändrar vi inte på!
Alla ska dock lämna in önskemål om semesterböcker, sedan kan jag tänka mig att de väljer att koppla ihop sig med lurarna och ser film ihop så man behöver troligen inte sköta underhållningen.
Man kan bli lite trött av att resa också. I synnerhet om mor och far bara drar runt en på museum och gamla borgar precis h e l a  tiden. bild från Rhodos 2012.

Havet! 

Hur ser då 2014 års road trip ut?
Första dagen blir det många mil, vi ska en bra bit ner i Tyskland så vi lär stiga upp i ottan (frulle i bilen - också en klassiker) och åka långt. Efter en hotellövernattning i Tyskland svänger vi mot Wien! Där har vi bokat en lägenhet för tre nätter och jag hoppas att jag får gå på ett riktigt fint Konditorei!
Efter duktigt turistande i Wien blir det inte mer än drygt 50 mil till Kroatien. Vi ska till Pula där vi hyrt en lägenhet för en vecka.
Väl på plats lär det bli dagar med badliv och turistande i omgivningarna. Kanske, kanske viker vi en dag till Venedig men njaaa... vi får se!
När det blir dags att vända hem stannar vi i en liten tysk stad; Hof och sedan blir vårt sista stopp i danska Köge på ett vandrarhem vi bott på tidigare.

Just vandrarhem brukar vara vår grej (bra och inte så dyrbart) så det är lite konstigt att det bara blev ett vandrarhem denna gång. Vandrarhem är kanonfina i Danmark och Tyskland, Schweiz likaså. Frankrike, där har vi bara testat i Paris för flera år sedan och shit, det var ingen kul upplevelse.
Denna gång har jag lyckats hitta prisvärda och förhoppningsvis bra hotell. När vi bilade med små flickor fick vi vid några tillfällen hotellrum med sk connecting doors, dvs två rum precis intill varandra där man kunde öppna upp till en mindre svit. Vansinnigt praktiskt och bra när man reser en så stor familj. När man bor i två trebäddsrum är det ett väldigt rännande emellan; har du lillas tandborste? Har du sett storas nattlinne? Typ så.

Är man ute i god tid kan man med lite snokande och surfande hitta bra ställen, ofta på mindre orter, man måste bara lägga ned lite tid och söka.
I Wien fick jag leta ett tag men hittade en prisvärd lägenhet, hotell i en storstad för oss är ofta inget alternativ - det blir för dyrbart. Bättre då med en mindre lägenhet så kan man också svänga ihop eget käk någon kväll.
Man lär sig att tänka snålt och smart när man gillar att resa med många kids, det kan jag försäkra.
Så ser planen ut. Nu borde jag läsa på om saker att göra, platser att se men det brukar jag med varm hand delegera till HistorieMannen som sköter det med bravur.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som väldigt trevliga planer! Hoppas att vi bloggläsare får s a s "följa med" på semestern. När åker ni/vi?
Annika

Anna sa...

Underbart! Haha, skrattar högt när jag läser om ruljansen i bilen. Ska knipa tipset om "resekit" :-) Tack! /AnnaP

Anonym sa...

Låter suveränt! Själv drar jag till Piteå.
Venedig mitt i sommaren...bered er på myyycket folk.
Karin

Fliselin sa...

Åh! Kroatien, Pula! Det blir alldeles underbart! Jag har velat åka till Pula men det har inte funnits billiga flyg, närmaste tror jag var Venedig och då måste man ha bil osv. Det är mysigt att färdas med bil! Ny får säkerligen en fin RoadTrip! Ska bli kul att följa på bloggen!

Librarybeth sa...

Annika: bloggläsare välkomnas följa med här på bloggen, vi reser 15 juli!

Anna: ;D vi hade (har?) en del lustigheter för oss. Kiosken - ett av våra absolut bästa påhitt!!!

Karin: japp, det är därför vi tvekar ang Venedig, trängsel och het liten stad... jag har varit där på hösten också, betydligt bättre men det är aldrig tomt på turister i Venedig! Pite havsbad är väl någon alldeles extra!

Fliselin: Kroatien har varit på vår lista men halkat ner år efter år. Nu är det verkligen dags!! Ska bli så kul! Och följ med här på bloggen!!

Spader Madame sa...

Alla pratar om att det är så fint i Kroatien! Ha en toppenresa! Och jag gillade Venedig!

Omentjej sa...

Vilken resa, nu blev jag väldigt sugen på en europaroadtrip trots (eller kanske just för att) jag precis kom hem från Frankrike.
Skönt att vara så rutinerad, kan inte vara helt lätt att få allt att löpa på smidigt. :D

Camillas dagar sa...

Härligt!!! Jag gillar både Venedig och Pula. Vi hamnade i Baska igen i kväll, maken har bokat en massa (avbokningsbart). Nu är det bara kattvaktskrånglet kvar. I så fall sticker vi efter midsommar. Stopp vid mysiga Bledsjön i Slovenien igen, tips om ni åker förbi. Så mysigt.
Ska bli jättekul att hänga mer på er roadtrip.

Camillas dagar sa...

Hur långt ner i Tyskland ska ni första dagen? Det längsta vi åkt är Hamburg-Furuvik 115 mil tror jag. Det kändes som max...

Librarybeth sa...

Spader Madame: exakt - har tänkt så länge att nu borde vi.... Kroatien har fått stå tillbaka för Grekland men nu så! Venedig var jag i som 21-åring och så får 5-6 år sedan. Kidsen vill se, men jag undrar om det inte blir för varmt för det... ja, vi får se!!

Omentjej: måste läsa ifatt hos dig om din resa!!! :D Vi drog på road trip med vår äldsta när hon bara var 1 år - det gick superbra. En utmaning förstås med många kids men jag gillar't!

Camilla: man tackar för tips!!! :D
Sluta med avbokandet nu! Klart ni ska åka! :D
Det blir knappt 100 mil första dagen - går om vi åker tidigt, annars har vi legat på 80 mil som mest tror jag.

Vesnas vardag sa...

Pula är vackert, länge sen jag var där nu. Borde bli ett besök snart till dessa breddgrader,

Librarybeth sa...

Vesna: ser fram emot att få se dessa trakter!