torsdag 29 juli 2010

Utsikter inför torsdagen

Regn hela natten och troligtvis mer eller mindre hela dagen. En dag som gjord för läsning och navelskåderi.
Bara några små hinder, det ekar i kylen och mitt badrum är långt ifrån blankt. Det betyder att jag måste åtgärda dessa små hinder innan Oksanen och jag ses i soffan.
Boken är ruggigt bra så det blir något att se fram emot.
Såg filmen Avatar igår, som en fängslande saga och jag gillar ju sådant. En saga där framtidsvision och sagoväsen mixas och så den alltid lika fascinerande kampen mellan gott och ont. Hade tänkt se den när den gick på bio men det är ju så mycket man tänker...

Och så en lite snabbt snack om min förra semesterbok innan jag sticker till stora mataffären; Tusen skärvor tillit av Zweigbergk. Ännu en utmärkt bok om relationer och allt det jobb, missförstånd, jubel och glädje som det för med sig. Tom och Jessica förälskar sig i varandra och blir snabbt ett par. De försöker få sitt förhållande att fungera vilket inte alltid är så enkelt även om kärleken är stark och de har de allra djupaste ambitioner att få kärleken att hålla för alla törnar. Jag gillar Zweigbergks språk, hur lätt hon fångar situationer där man talar förbi varandra och under läsningen kunde jag bli tokig på båda huvudpersonerna, riktigt reta mig på deras ageranden. Det känns alltid lite uppfriskande när jag inte omedelbart känner att jag väljer någons "sida", inte favoriserar någon gestalt i persongalleriet. Intressant hur jag själv kunde vara som två viljor under läsningen; amen, skit i det här, kunde jag tänka och så i nästa stund vill jag att Tom och Jessica ska nå fram till varandra.
Andra titlar av Zweigbergk som jag tyckt om är Ur vulkanens mun och Sånt man bara säger. Jag har inte testat Zweigbergks kriminalromaner dock. Någon annan som gjort det eller vill lämna lästips? Be my guest!

Nu är det bäst att jag införskaffar föda. Jag äääälskar att storhandla (dryper av ironi). Det brukar vara maken som sköter det men nu när han vandrar i fjällen med norra Europas tyngsta ryggsäck (han gillar sånt) så får jag så vackert åka och handla.
Eller räcker havregrynen till lunch också....? Ända till lördag när han kommer hem?

1 kommentar:

IngelaMollly sa...

Jag blir också krypa upp soffan och se på film och läsa bok sugen. Ska nog se Avatar ikväll =)