lördag 17 juli 2010

Läsa läsa läsa

Jag har haft tid för läsning på sistone; läste nu senaste ut Vi, de drunknade av Jensen under eftermiddagen. Det var en bok som blev en otroligt bra läsupplevelse trots att jag var en lite motig läsare i början.
Vad är det här? tänkte jag när jag tyckte att det blev lite för mycket skröna i de inledande kapitlen. Och egentligen har jag inget emot skrönor och sisådär en 97 sidor in i boken var jag fast. Ville knappt lägga ifrån mig Carsten! Läs om de märkliga levnadsödena från den danska staden Marstal där allt börjar och slutar med havet. En bok fulltankad av berättarlust.

Men jag inledde min läsmaraton med Kadefors; Borta bäst. En bra berättelse med flyt om Sylvia som bor i sin bil utanför IKEA. Sakta men säkert rullas hennes liv upp, hur det kom sig att hon hamnade lite på sidan av samhället och varför hon håller fasaden uppe.
Snabbt greppade jag nästa bok och det fick bli Holst; Drottningoffret. Holst var en helt ny bekantskap för mig och jag föll pladask, nu vill jag läsa mer av denna danska författare. Drottningoffret är en sådan där bok som känns som en riktigt bra tv-serie kan göra. Bra samhällsskildring, lite familjeliv och flera intressanta personligheter, kryddat med lite knepiga typer, spänning som inte är i någont direkt deckarstil men ändå åt det hållet. Handlingen rör sig runt den politiska toppen i Danmark. Det drar ihop sig till nyval och socialdemokraternas kvinnliga ledare Meyer vill gärna vinna och bli landets första kvinnliga statsminister. Hon drivs av sin starka politiska övertygelse men bär också på vetskapen om sin sjukdom som hotar hennes framtidsplaner. Hon vill också säkra tillförseln av goda ledare i partiet, framför allt i form av kollegan Charlotte, som egentligen är mätt på det politiska arbetet och lockas av andra erbjudanden... En spännande bok, välskriven.

Efter danskt slängde jag in Boardy; Allt som återstår. En helt annan typ av bok, poetiskt klingande språk och en långsamt berättad historia om ett kvinnoöde fångat i sina kvinnosysslor på en gård på västkusten. Hon lever sitt stillsamma liv med make och stor barnaskara i 1900-talets början och jag tyckte att boken var bitvis riktigt bra. En smula snöpligt slut drog ner mitt slutbetyg på boken.
I väntan på att Carsten skulle bli ledig (min make läste den) så fick det bli en ungdomsbok; Justin Case av Rosoff. En bok som började bra; ung kille känner sig jagad av ödet, vill finna sin egen väg och bryter sig loss från invanda mönster och sina föräldrar. Han byter namn och träffar egensinnig tjej med konstnärliga ambitioner och genomgår en utvecklingsprocess. Berättelsen har en del starka bitar men blir också lite platt emellanåt, vissa händelser kändes ovidkommande för berättelsens utveckling så njaa, ok men inte mer.
Nu tänkte jag hugga tag i Zweigbergk; Tusen skärvor av tillit.

4 kommentarer:

frk F sa...

Vilken härlig lässemester! Roligt att få läsa om er båtluff också. Låter härligt! Och förvillande lik en sommar på Öland ;)

När du skriver om Holst måste jag slänga in en rekommendation på trilogin om Therese (Thereses tillstånd, Det verkliga livet och En lycklig kvinna). Både jag och min syster återvänder till serien ungefär årligen (eller hur syrran?!), av någon anledning som vi inte riktigt kan sätta fingret på. Jag gillade också Min mosters migrän - eller hur jag blev kvinna av samme Hanne Vibeke. Läste den en sommar i tidig 20-årsålder när jag var hemma hos mormor. Som en del av en kvinnodominerad släkt (6 mostrar kontra 3 morbröder) talade den mycket starkt till mig. Kanske någonting att hugga tag i igen. Eller mera Oates först? Nu blev det svårt att välja. Bäst jag läser på så att jag slipper välja!

Librarybeth sa...

Jaa! Inte sant - till ett annat år beställer jag samma väder och så drar vi till Öland istället, där är så fint!
Och så tackar jag för Holst-tips! :)
Det kommer bli mer av den varan. Jag noterar ivrigt samtliga titlar och läser vidare....

Camillas dagar sa...

Vad härligt det låter att hinna läsa så många böcker!
Jag har inte alls hunnit läsa så mycket under semestern faktiskt. Tråkigt...
Nu ska jag genast kika på dina semesterbilder.
Kram och välkomnen hem, det har varit tomt här!

Librarybeth sa...

Camilla: Tack! Roligt att du tittar in här tycker jag! Uppskattar det mycket!