fredag 19 mars 2010

Mission impossible

Väl hemma idag hade jag ett uppdrag:  att åka med vårt kära Playstation till butiken där vi köpte det.
I söndags vägrade plötsligt maskinskrället att visa spel och film i färg. Nu var det plötsligt bara svartvit bild som erbjöds. Naturligtvis skärpte maskinen till sig när den testades i butiken, vilket man ju kunde ha räknat ut innan. Så där stod jag som ett fån med min trilskande lilla maskin.
Har du prövat att byta till ett annat uttag på tv:n, undrade försäljaren.
Nae, det ska alltså finnas flera på tv:ns baksida?!
Just det, sa försäljaren.

Okeeeej. Hem igen med lilla maskinen. Svitchade kontakter och var superteknisk och minsann nu blev det färg när man ville spela spel. Jojo, det där roddade jag rätt bra, tänkte jag och fixade tacos i flygande fläng.
Och nu när barnen ville kolla på tv... ja, vad hände då?
Mamma, det är bara svartvit bild på tv:n! Mammaaa, kom.
Jaha, det är kontakterna som är emot oss. Nåväl. Då får vi väl anpassa oss efter detta kontaktkrångel och byta beroende på vad vi vill se och göra.
Men - bara tills maken är hemma igen. Då ska jag blixtsnabbt skeppa över problemet åt honom.
Mannen, det är bara svartvit bild på tv:n! Manneeen, kom.

2 kommentarer:

Omentjej sa...

Haha, jag känner igen där. Om ngt brukar fungera i vanliga fall funkar det inte om man ska visa ngn, och saker som inte funkar sköter sig alltid exemplariskt när man ska demmonstrera felet. Jag undrar vad det beror på...

Librarybeth sa...

Ja, känner maskinerna av detta, eller?!