måndag 12 maj 2014

I give you: Rabarbermousse



Sugen på något gott och snyggt? 
Här är vad jag kallar gott fluff; jag kanske inte följer enheterna helt slaviskt, man får liksom smaka sig fram en smula men du behöver i allafall i runda slängar för ca 4-6 port följande;
ca 200 g rabarber men hallå säger du, hur vet jag hur mycket det är? Inte vet jag, jag har ingen aning och ingen hushållsvåg. Den snodde min mamma när hon hade kattungar för länge sedan (för att väga dem och se att de åt ordentligt) sedan har jag inte sett den. Jag brukar ta ett gäng stänger helt enkelt.
Okej, tillbaka till receptet..
2 msk röd outspädd saft, går super med köpesaft, hålls inte och var petig nu
1 dl socker jaa, det där kan man ju tulla på, lite mindre, lite mer beror ju på hur sura rabarbern är
1 dl kesella kvarg eller kvarg helt enkelt - du hör ju! rabarbermousse är nyttigt!
2 1/2 vispgrädde eller mer, beror på
(vilket avskyvärt recept, inga tydliga besked, ingen vill skriva ut det här svamlet)
Gör så här;
skiva rabarbern i tunna skivor och koka sedan rabarbern lite lugnt med saften tills det tjocknar till en kräm. Låt kallna. Rör i socker och kvarg. Vispa grädden rätt så hårt och blanda ned i rabarbersmeten.
Häll allt gött i portionsskålar (det blir snyggast) - jag brukar ta höga glas på fot då ser det tjusigt ut och som om man lagt ner skitmycket arbete vilket ni nu vet inte behövs.
Låt stelna i kylskåp, kanske 2-3 tim men det behöver man verkligen inte vänta på, det går utmärkt att låta det bli lite kallt bara. Suverän rätt att förbereda och sånt gillar man ju.
Jag brukar hyvla vit choklad lite grovt över så ser det om möjligt ännu mer flott ut.
Till nyår tänker jag mig en liten biscottiskorpa på sidan av detta och ett litet glas Marsala superiore, ett litet dessertvin som sitter fint till.
Nyår tänker du? Var kom det in? Nja, jag tänkte att det här kunde vara en tänkbar kandidat till nyårsmiddagen. Man är väl ute i god tid.



5 kommentarer:

Fliselin sa...

Det där provas till helgen. Vad tror du om lite flagad, rostad mandel ovanpå...

Librarybeth sa...

Fliselin: ja tack! :D

Kjersti sa...

Takk! Denne skal jeg nok teste når rabarbraen er moden. Herlig da "en gjeng rabarbraer" - skal bli! :)

Spader Madame sa...

Ja tack! Älskar recept som är litet oprecisa!

Librarybeth sa...

Kjersti: vassego :D precis ett gäng bara - det blir gott!

Spader Madame: haha, bra!! :*