lördag 31 december 2011

Jag dukar

Det är inte så att jag mäter med en tumstock mellan varje kuvert på bordet men inte långt ifrån - det är ju i alla fall nyårsafton! Vi ska ha middagsbjudning i sedvanlig ordning och det ska bli så trevligt att träffa våra goda vänner som kommer hit, 11 personer blir vi i afton.
Mannen fixar med huvudrätten och jag har just lagt sista handen vid dukningen. Efterrätten är klar och nu återstår att småhandla lite som saknas. Det gör det ju alltid.
Så jag tänkte trycka en mössa på huvudet och lunsa iväg till butiken, jag ser inte nyårspiffad ut än direkt. Rätt gött att loda omkring och fixa.
Sara skrev så himla bra om tänket runt nyårsfirande häromdagen. För mig känns det bara kul att fira fint, vi lagar förhoppningsvis god mat och kan umgås i flera timmar. Och som familj är vi nu på väg in i en ny fas; tonårsbarn som vill fira på annat håll. Vår största tjej ska få göra det i afton tillsammans med väninnan i vår kompis-familj. De ska iväg på eget håll och vi föräldrar ska skjutsa och hämta så denna kväll blir på ett annat sätt än tidigare år. Vi vuxna har suttit och pratat om det där, attityder, funderingar kring hur man ställer sig till partaj och det känns som det var länge sedan... men så gör tiden ett ryck och så står man plötsligt inför faktum.
Det finns föräldrar hemma på "ungdomsfesten" så det känns bra. Bra också att vi vuxna skjutsar och hämtar, självklart vill vi att tonåringarna ska få umgås och ha en rolig nyårsafton på rätt sätt.
Nähä, det var loda bort till butiken jag skulle göra. Och hitta på en kvällens outfit.

4 kommentarer:

Fliselin sa...

Jag ska ocksåsnart duka fint, i silver och vitt. Vi blir i år endast sju kring bordet. Det känns lugnt och skönt. Redan nu ylar yngsta sonen på 9 år om att han ska fira med kompisar. Que? Hur gick det där till? Den äldsta frågar i god tid; mamma vi är väl hemma i år på nyårsafton? Hur olika kan det vara? Tänk när jag själv lockades av stora fester, ja gärna maskerad eller dylikt på nyår. De tiderna är förbi. Min mormor brukade säga; det har gått ifrån mig... och så har det gjort för mig.

Hoppas att ni alla får en fin nyår och att dottern blir nöjd med sitt partaj.

Du får visa vad du väljer för stass till kvällen.

Librarybeth sa...

Fliselin: samma här! Det har gått ifrån mig! Nu nöjer man sig med en middag hemma ;)

Vesnas vardag sa...

Låter som en perfekt afton. :) Här blir det lungt och städat. Ni får ha en trevlig kväll.

Librarybeth sa...

Vesna: det blev det!!!! :D