onsdag 19 juni 2013

På jobbet

Och precis när jag behöver det som bäst kommer det; ett roligt och givande pass i bibblan.
När jag som bäst funderar på mitt yrkesval, när jag är som tröttast, kanske funderar på min kapacitet - då! Då kommer ett oväntat uppmuntringspass.

Som ikväll då jag fick ovanligt många roliga, underfundiga frågor från besökare, fick leta efter böcker, tipsa om skönlitterära titlar. Men allt är inte bara mysigt, man får hjälpa besökare som har trubbel på allvar men man känner att man ändå kan hjälpa.
Under onsdagskvällen fick jag också... ett litet axplock...

  • reda ut groll mellan smågrabbar (de retade en kompis som chattade med en tjej)
  • fick ett erbjudande om att gifta mig, av en ung man (jag sa att jag var lyckligt gift sedan många år)
  • boktipsa mamman med lässugna barn
  • lägga väldigt många reservationer  (alla vill ha deckare, jag kan aldrig tipsa men det behövs inte, de har värsta kollen)
  • kvällen avrundades av en låntagare kom fram till disken och sa

- Jag måste bajsa (jag öppnade dörren till barntoan, den unge mannen var högst fem år).

 I love my work. I really do.

4 kommentarer:

mis(s)match sa...

Låter som en allt-i-allo!

Ruth sa...

Japp, det är ap-se-lut bästa yrket (om man inte tänker pa lönen...), det tycker jag med - även här i Tyskland (fast jag jobbar pa ett litteraturarkiv, men det är lika roligt :-)).

Anna sa...

Man kan inte säga annat än att det är ett varierande yrke! :-)

Librarybeth sa...

mm: japp, bibliotekarie-yrket kan vara så ibland...

Ruth: mm, Ruth - det är roligaste!!!

Anna: stämmer! Det kan vara mkt varierande ibland... på gränsen till för mkt emellanåt...