söndag 30 januari 2011

En kalvdans senare

Familydinner hos mamsen och papsen betyder gott käk.
Och underbara rejäla efterrätter. Här snackar vi apelsinris, olika bär, grädde, glass och så kingen av efterrätter; kalvdans!
Hör talas om det tidigare?! Inget för de som inte gillar konsistensen som man t ex har i crème brûlée odyl. Syrran gillar't inget vidare, brorsan säger ok, jag älskar't. Jag menar verkligen älskar't och redan som liten Libby var jag stormförtjust i kalvdans.
Min mammas alla barnbarn förstår inte det fina med kalvdans. Det är jag och generation Ä som äter det med andakt. Maken har just börjat gilla och förstå min förtjusning. Men aldrig aldrig att jag kommer att klara av att laga egen kalvdans, bara mammas som gäller.

undrar vad jag tjatar om? kolla här för att få en vettig förklaring

6 kommentarer:

frk F sa...

Mmm,det är gott! En farmordessert i min värld, som gjordes i en blå form och åts med kanel.

Frida sa...

åh, jag ÄLSKAR kalvdans!

Anonym sa...

Men åh!

Jag älskar kalvdans. Tyvärr har jag inte fått det sedan min mormor gick bort.

Nu blev jag allt lite avis på dig som får kalvdans.

/Karin

Omentjej sa...

Jag tycker det är ganska gott men något som smäller tusen gånger högra är äggost (bohusländsk specialitet) som man kan äta på en massa olika sätt (med sill, med syltI) men jag äter den med kanel! Också bara mammas som gäller! :)

Syster y sa...

Jag hänger absolut med på kalvdansgillartåget!

Librarybeth sa...

Alla: inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat ana att det fanns så många kalvdanslovers där ute. Känns tryggt!