fredag 13 december 2013

Lucia!

Har du någon favorit bland luciasångerna? Luciahögtiden och sångerna som hör till den är sannerligen fina, jag brukar gilla alla varianter på Staffan Stalledräng och visst, Gläns över sjö och strand håller sig väl i topp tio-skiktet skulle jag tro om jag börjar ställa upp mina favoriter.
En riktigt bra låt med massor av verser är För redeliga män - den andas något gammalt från bondesamhället inbillar jag mig.
Och så får vi inte glömma Himlen hänger stjärnsvart. Kan man tänka sig ett bättre namn på en sång så här års?
Mannen får alltid något vått i ögonvrån när någon klämmer i med Himlen i min famn.

Googla sångerna så vet du vilka jag menar, det är inte alltid man känner till vad sångerna heter som man hör i Luciatåg och på konserter.
Luciatåg ja! Det hoppas jag få se ett idag.

tröja Lindex, kjol HM, värmande lurv likaså - alltsammans ur garderobens djup

9 kommentarer:

Marie sa...

Alltså, när kören igår tog i med Bered en väg för herran i körversionen så fick jag något vått i ögat....

Inte Luciasång, men ändå.

Spader Madame sa...

Goder Morgon i denna sal. Vad den nu heter.

Anonym sa...

Det strålar en stjärna (När det lider mot jul) och Stjärneljus, änglaljus av John Rutter. Då får jag blanka ögon, fast jag sett så många luciatåg!
Annika

Fliselin sa...

Jag har precis sett ett fantastiskt Luciatåg. Stilla natt inleddes med ett stämningsfullt anförande om hur den sjöngs i skyttegravar på julafton under första världskrigets sista år. Soldaterna i de tyska skyttegravarna började sjunga och det spreds till fransmän och engelsmän då skyttegravarna låg så nära varandra. Det måste ha varit en märklig och underskön upplevelse. Bara av att höra berättas om det gjorde mig så berörd.

Akan-Kakan sa...

På mitt jobb verkar det ha blivit tradition att jag stämmer upp i 'Gläns ÖÖÖver CHHÖÖÖ och strand' just så som vi sjöng den i årskurs fyra, på bredaste östgötska. Vår musiklärare försökte förtvivlat och förgäves lära ut ett något mildare uttal.
Mina skånska kollegor tycker tydligen att det är hysteriskt roligt, så vad gör man inte!

Vesnas vardag sa...

vad snygg du är, det påminner mig om jag inte lämnat mina träningskläder från kroppen ännu. Fan vad tråkig jag är. Gör en fantomen på 40 minuter. Kram

Anonym sa...

Jag kan intyga att Libby var tjusig idag oxå. Ser ju dig varje dag på jobbet. Vilket fint luciatåg. Trean var sååå fin.
Trevlig helg önskar Nickan

Anonym sa...

Jag igen. Mistletoe blev min favorit idag. De sjöng den såååå fint. Nickan

Librarybeth sa...

Marie: absolut - en klar favorit!

Spader M: någonting sånt... den är bra! Man känner lite historia i den också.

Annika: en utmärkt komplement till Gläääääns över...!

Fliselin: jäpp. Starka prylar. Känns ända in i själen.

Akan-kakan: känns bra att du bringar lite fin sång till dina skånska kollegor. Glääääns över chö å strann blir ngt alldeles extra på öschötska. Gu så vackert, jag wrörs te tåraar.

Vesna: :D tack Vesna. Tror emellertid inte att du är tråkig så chic som du är 24/7!

Nickan: visst var de bra! Hihi jag har också nynnat Mistletoe hela gårdagen. De stod på stan och sjöng och samlade in pengar till sin klasskassa också! Helt underbara! Ha en fin helg!!!