söndag 22 november 2009

Läsestund


Oj, oj. Idag har jag bara varit nyopererad och dragit all fördel av det så nu har jag läst ut Presidentens hustru av Sittenfeld. En synnerligen välskriven bok måste jag säga! Sittenfeld bygger sin historia kring presidenthustrun Laura Bush men ska absolut inte ses som en biografi. Berättelsen är ett hopkok av författarens fantasi, löst uppbyggd på några verkliga personers liv, det är inte en odyssé genom amerikansk historia. Istället är det en skickligt berättad och detaljrik bok om två mycket olika personer och deras äktenskap. Någon gång ibland slås jag av att "det här på sätt och vis skulle kunna handla om George Bush - hihi", men mest förundras jag av författarens förmåga att knyta ihop historien, att så målande kunna beskriva någons inre liv, livsval som görs och konsekvenserna av dessa.

Inga kommentarer: