måndag 16 november 2009

När november visar sig från sin rätta sida

Nu är november som bäst. Ljust grå himmel, gatsten och asfalt blyertgrå, lite fuktig luft - inte regn - bara något som hänger likt en tunn, tunn slöja i luften. Plusgrader och ingen blåst (jag avskyr blåst), perfekt. Trädens löv ligger i blöta högar och grenarna är snyggt skissade mot himlen.
Imorse susade jag fram genom morgonmörkret på hojen och gatlyktornas orange-bleka ljus vägledde mig till dagens förvärv och på det hela taget kändes det rätt okej.
Jag antar att jag har vant mig och därför kan tillåta mig att vara en smula filosofisk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin beskrivning. Det var rätt mystiskt i morse när jag körde bil i diset till grannstaden och den ibland förekommande tunga måndagskänslan infann sig inte, det var behagligt. Även i grannstaden var det vindstilla, varmt och lugnt. Bra start på veckan. (Men jag längtar lite efter solen trots allt...)