lördag 14 november 2009

Avslöjande reportage - ett långt inlägg


Se på bilden intill - vad är detta?
Jag är en skapligt ordningsam och plocka-undan-tjej. Gillar att katalogisera och ordna, tror inte att det är en slump att jag blev bibliotekarie. Hur kommer det sig då att jag har två stolar som min garderob? Denna klädhög som till förvirring är lik en reahög vid total utförsäljning - kan den tillhöra mig? Visst, det gömmer sig inga direkta dyrgripar i denna hög men det är ändå dessa persedlar som ska bilda mina små enkla outfits (som det så modernt heter). Varför denna röra? Slarv? Lathet kanske? Nej, mina vänner det finns en förklaring.
Jag har under många, många år förvarat kläderna i ett skåp som min kära make absolut ville köpa på en auktion. Med många år menar jag över tio.
Jag gillade aldrig skåpet, för att vara helt ärlig kom jag att avsky skåpet. Anledning? Det luktade otroligt underligt i skåpet. Lukten satte sig i mina tröjor. Jag började bli nojig, satt och snuffade på mina kläder. Sedan började jag förvara några favorittröjor på en stol. En ruffig gammal garderob fick tjäna som förvaring för klänningarna. Tiden gick, jag bar in en ny stol i sovrummet. Klädhögen växte. Virrvarret ökade.
Här någonstans började jag ha en dold agenda. Jag började prata om garderober med min man, talade om "walk-in-closet". Jag slutade damma skåpet och dess översida antog ett dimmigt utseende. När vi byggde om ett stort rum till två små rum för att våra yngsta barn skulle få egna krypin, då fick jag något glansigt i ögonen. Det ena rummet kändes absolut som en potential klädkammare à la Sex and the city.
- Få inga idéer, sa min make varnande.
Till sist övergick min kampanj i en mer tydlig övertalning i stil med; "jag vill ha en vettig garderob! Jag är en kvinna någonstans i medelåldern (Christ - är jag?) och som sådan BEHÖVER (kräver?)jag en vettig garderob".
Så en söndag för två veckor sedan sa maken plötsligt; "nu åker vi till IKEA och köper GARDEROBEN". Och så gjorde vi det.
Nu är den monterad, nu står den där och väntar på mina kläder. Det förhatliga skåpet har burits ned och väntar på sitt öde.
Nu är det dags. Jag ska lägga in mina tröjor i en låda i en vanlig garderob. Halleluja.

Någon kanske undrar; varför denna långa tid utan garderob? Varför vänta? Svar: jag gillade inte luktskåpet men det fanns andra som gjorde det. Okej?!

Inga kommentarer: