måndag 26 januari 2015

På banken

Nej, det var värst vad sönderhackad den arbetsdagen blev och mest kraft tog besöket på banken.
Vi snackar pensionsplanering här nu.
Om det skapar lite lätt ångest?
Jovars.
Det är med så blandade känslor man sysslar med sånt tycker jag, nödvändigt men njaaa.... man vill ju planera smart, absolut. Det gäller att tänka över det ekonomiska (inte alltid så muntert) och så ska det fixas med fonder och sparande och så lite ågren över ålderstrappan, livet, universum och allting.
Och jag är inget så bra på fonder, aktier å sånt - inget engagerad heller så det gäller att välja någon slags säker medelväg.
Håhåjaja.
Sparar ni något?

7 kommentarer:

Fliselin sa...

Måste pronto byta pensionssparande har jag förstått. Annars så är det ngn investeringsfond som ska vara bra. Hade turen att för en tid sedan få brev från Amerikat där jag var förmånstagare från avlidna släktingar som jag aldrig träffat. Det trillade in en liten slant att göra vad jag vill med, nice!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Ja, jag sparar. Men har inte orkat ta tag i det där ännu. Fick reda på att banken kontaktar en när det är dags att byta sparande, dvs när man närmar sig de 1800 kronorna. Jag kan ingenting om det där.

Librarybeth sa...

Fliselin: trökgöra men det kändes ändå bra. Jag är ju ingen gambler så jag har valt fonder som är lite safe safe.
Gudars vad gött med oväntade pengar - låter ju som hittepå när det är avlägsna släktingar i Amerikat. Tänk ut något som du verkligen vill göra!

Iwillnot: jag ingenting heller om sånt, jag är ingen aktiebrutta om jag säger så. Men det känns viktigt att tänka efter nu, innan det är skarpt läge liksom.

Fliselin sa...

Måste bara säga att det kändes som värsta Nigeriabrevet men det var på riktigt! Sista slanten har inte kommit, advokatfirman behövde hålla inne ngn procent efter att de sålt gallerian i Chicago (som släktingarna hade i sin ägo) utifall någon gjorde skadeståndsanspråk. Vi har ju ingen arvsskatt heller till skillnad från USA. Jag började med en köksrenovering men det kan nog räcka till någon resa också...

Librarybeth sa...

Fliselin: ja haha, det låter som något ur Kalle Anka liksom! Skitfränt, har aldrig hört att ngt sådant händer någon! Gött mos säger jag bara! Blir det en resa i sommar kanske??

Tantaugusta sa...

Har stoppat det månatliga sparandet men inte kommit mig för att starta upp något alternativt ännu.

Librarybeth sa...

Tant Augusta: dags att ta tag i det låter det som? Man (jag) hade ngt slags motstånd men som tur är har jag Mannen som kickade igång allt tänk.