måndag 15 juli 2013

Ett dopp i Engelska kanalen



För sisådär en 20-23 år sedan hade jag chansen under en tågluff med Mannen att bada i Engelska kanalen, jag tog inte den då utan häckade på stranden. Med andra ord kunde jag ju inte gärna bomma detta nya tillfälle att doppa mig. 
Sagt och gjort, doppa mig var precis vad jag gjorde när vi hade baddag häromdagen i Torquay, för trots värsta värmeböljan var vattnet inte i badvänlig temperatur. Det är bara att konstatera; vill jag ligga i och snorkla, plaska lite, simma - då måste jag hålla mig till badvattnet i trakterna kring Grekland. Brr.
- Det var eeeh... uppfriskande sa Mannen när han doppat sig och lämnade en rapport till oss som ännu inte kommit i.

Men en härlig stranddag, det hade vi i vilket fall som helst.
Vi for till stranden Babbacombe och tog den lilla rälshissen ned till stranden. Bra strand, folk men inte så att handdukarna måste ligga precis intill varandra. Jag är inte mycket för uthyrning av trampbåtar och sådana där jetski eller vad de heter kan driva mig till vansinne. Ni hör. Jag är en trist jäkel som vill ha lugn och ro, en egen plätt och inget jädra hålligång på stranden.  Här fanns lite uthyrning av just trampbåtar men det gick civiliserat till och prisa Gud! Ingen jetski. En mindre servering med snabbmat och glass - allt i lite mindre skala. Helt ok alltså.
Blickade man inte ut mot vattnet kunde man kolla in kustlinjen eller varför inte den märkliga bergsväggen vid strandlinjen. Havet såg ut att ta sig en tugga här varje vinterstorm.... ett hus uppe på höjden hade faktiskt rasat ihop, det såg otäckt ut.

6 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag doppar mig inte gärna i iskallt vatten men ett måste är ett måste ;)

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Det syns på handdukarna att ni hör ihop ;)

Fliselin sa...

Kul med handdukarna, blir fint foto.

Librarybeth sa...

Villa Freja: jag har utvecklats till en badkruka på äldre dar....

iwillnot: haha, ja det är opraktiskt men KUL. Alla handdukarna är märkta med första bokstaven i namnet!

Fliselin: sant! Borde jag fixa, eller hur!!

Camillas dagar sa...

Det är just därför jag inte får med mig någon mer till England... men jag vill dit ändå!

Librarybeth sa...

Camilla: ja, det finns så mkt att se och göra, bada kan man göra snabbt:D