fredag 16 augusti 2013

Sommarläsningen



Men läser inte människan något? Hon är ju för höge farao bibliotekarie.
Jorå, men denna sommar går inte till historien som den mest innehållsrika när det gäller läsning. Känns som jag inte fick något läsflow, boken Agaat slukade för mycket av min lästid misstänker jag. Här är min lilla sommarhög i alla fall, läser just nu Little Bee.
Agaat ska avhandlas i bokcirkeln snart... som alltid blir det intressant att höra av de andra tjejerna tycker.... därpå grep jag tag i Förlåtelsen av Holst som levererade en bra berättelse.
Den rätt så omsnackade Stål av Avallone föll jag inte som en sten för, sorry men jag tyckte den bitvis var lite hmmm jobbig att läsa rent berättarmässig. Det var mer delar av boken som var bra för det är ju intressanta levnadsöden, dessa två unga flickor och deras väg in i något slags vuxenliv men i sin helhet det var något i berättarformen som jag inte tyckte så mycket om.  Jag hade lite förväntningar på den och de infriades inte. Inga höga betyg från Libby med andra ord. 
Det får däremot Sommarsquash tokolosh av Zadock. Den författarinnan ska jag hålla utkik efter, den här romanen var riktigt bra. Handlar om Faith, hon är i litet barn runt 6-7 år och hon och hennes märkliga mamma med försmak för andeväsen blir lämnade av pappan. De lever isolerade på en lantgård, det är 80-tal i Sydafrika. Hela hennes tillvaro styrs av mamman och hennes sakta glidande in i galenskap, ljuset i Faiths liv blir Nomsa som möter sitt öde på gården. Stark berättelse som fångade mig direkt.
Har du läst något bra i sommar?

13 kommentarer:

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Ove!

Anonym sa...

Den osynliga bron av Julie Orringer kan jag verkligen rekommendera och så Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld!
Annika

mis(s)match sa...

Jag grät efter att ha läst Little Bee, så gripande!

mis(s)match sa...

Sedan läste jag en liten bok från en japansk författare om en matematiker med minnesförlust. Annorlunda, men läsvärd bok.
Och några småböcker av Barbro Lindgren om Öland. Utöver detta några deckare... och 2 gripande böcker av Ray Kluun som jag tidigare läst på holländska. Har du läst Ray Kluun?

Anna sa...

Bra böcker, Librarybeth! Jag gillade dock Stål skarpt ;-) Jag har läst bl a Boktjuven av Zusak i sommar, det var en höjdare!
Hälsar Anna i Uppsala

Fliselin sa...

Jag dissade Stål och Aagath vill jag nog inte läsa. Blev nyfiken på Sommarsquash. Har läst Little Bee, intressant men jag tyckte att den blev ytlig och icke trovärdig. V hade den i bokcirkel och jag var mycket elak och gav den omdömet: Chiclit goes serious.

Under sommaren har jag läst Born to Run, samt Fixx löparbok, Anne Cleeves deckare från Shetlandsöarna. Håller på med Den store Gatsby.

Omentjej sa...

Jag är väldigt nyfiken på Little bee! Vill gärna höra vad du tycker.

Denna sommar är nog den jag läst minst sedan jag lärde mig läsa. Katastrof, men det beror på min lilla vilding som aldrig somnar på kvällarna. :)

Jag har hunnit med ett par böcker av Belinda Bauer. Något mer vet jag att jag läst men jag minns inte vad! Och nu läser jag De gömda rummen av Care Santos.

Spader Madame sa...

Åh, jag har precis läst Alice Munro, Brinnande Livet. En sådan bok som kom i min väg på grund av Bokcirkeln. Noveller. Gillade mycket. Annorlunda mot vad jag brukar läsa.

mamma P sa...

Ja vad hände med sommarläsningen? Jag har heller aldrig läst så lite. En! En, enda! Förutom de vanliga barnböckerna. Förlåtelsen fick den stora äran och den gillade jag.

Tantaugusta sa...

Ove! Årets överraskning.

Librarybeth sa...

Alla: KUL att höra vad ni läser!! Superkul! Och så fick jag tips också!

Iwillnot: har dissat den för att den har så fult omslag - så får man ju inte göra! Jag skärper mig och tackar för tipset!!!

Annika: Orringer har jag inte läst - Sittenfeld är min husgud, har läst allt!! :D

mm: Little Bee har en egen ton, gillar! Kluun har jag läst en titel, tragisk som attan.

Anna: Mannen här gillade också Stål starkt. Jag gillade vissa delar, tycker om att prata böcker, att man känner så olika!

Fliselin: mellan dig o mig; du kan hoppa över Agaat...! Läs Sommarsquash - intressant! Gatsby var bra tycker jag!!

Omentjej: den av Santos tror jag att jag vill läsa också!!

Spader Madame: skämmigt, jag har inte hunnit m Munro än...!

Syster Y: men å andra sidan läste du en BRA bok! :D

TantAugusta: okej, jag är övertygad, jag bör läsa denna bok - tack för tips!! :D

B-M sa...

Vindens skugga av Carlos Ruiz! Fantastisk skröna, liknar inget annat, på ett bra sätt :)

Librarybeth sa...

B-M: instämmer - den har jag läst. En riktig skröna!