söndag 9 september 2012

Morgon

Morgon på hotellrummet och inte ens när jag blåser håret lite omotiverat med hårfönen som för övrigt är en rätt trist historia, vaknar lilla.
Själv har man varit vaken länge och haft tid att fundera över varför man har så mörka ringar under ögonen och att solen är vansinnigt vacker över stadens tak.
Läst har man gjort också.

Det är både ovant och härligt att vara med ett av barnen så här bara vi två. Man hinner prata på ett annat sätt, hinner sitta tysta tillsammans.
Och så hinner vi längta efter resten av gänget också.
Och när vi åt middag kunde lilla köra sin välja-lek  h e l a  måltiden så vi fick en lång rolig stund igår där lilla började dra en massa olika välja-alternativ. Det kan röra sig om att välja mellan olika platser att besöka eller galna utstyrslar eller vad sjutton som helst. Roligast hade vi åt galna utstyrslar, då blev det fnissigt ordentligt, det hann bli många val.
Vad sägs om "välj mellan att gå omkring i en jättelik sombrero med bjällror (?) en hel vecka i skolan/jobbet eller full prinsessmundering med fluffig klänning och tillhörande krona?" Ja, tänk efter innan du svarar. Det förekom också val där man fick välja på att surfa med jättesköldpadda eller delfiner eller om man ville att den jättestora japanska krabban vi såg på Naturhistoriska igår skulle komma inrasslandes på restaurangen alternativt en häst. Jag valde hästen även om jag inte är en häst-tjej.
Sådant är fint att få hinna med.

5 kommentarer:

Omentjej sa...

Mm, nyttigt både för förälder och barn. Toppenmysig helg ni verkar ha haft!

Camillas dagar sa...

Ha ha... jag skulle skratta ihjäl mig i det sällskapet. Är så lättroad. :D
Såna där välja-grejor kör de ju i radion ibland också (Christer i P3 tror jag) och jag fattar inte hur folk överhuvudtaget KAN välja över så svåra alternativ... precis som att det skulle ske på riktigt liksom. ;)
Hoppas att ni haft en toppenbra avslutning på er myshelg och att ni är hemma hos övriga familjen igen nu.

Librarybeth sa...

Omentjej: mmm, världens mys..

Camilla: samma här, lilla älskar när jag tar tid på för att välja, mkt seriöst ska det vara, inga slarviga val här inte!! Prima har det varit!!

hallinbloggar sa...

Så underbart härligt det låter. Det är så fint att få egentid med ett barn. Jag gjorde ofta resor med bara en. Vet inte om det är skillnad med killar men de är inte så lättpratade när de är tillsammans. När vi var ensamma däremot så berättade de både det ena och det andra. Mysigt och viktigt!

Anonym sa...

Många viktiga frågor dök upp, som tålde att fundera över, kan jag höra! Inte så enkla val som man kan tro först. Själv tror jag - nej jag är säker på - att jag skulle välja New York framför träsket. Det lutar nog också åt prinsessmunderingen och hästen framför sombreron och krabban, men helt enkelt är det inte!
Annika