onsdag 26 september 2012

Rapport: utvecklingssamtal

Lilla V och jag var på utvecklingssamtal imorse eller ett slags lärakännasamtal med nya läraren och skolan.
Då vet man aldrig riktigt vad lilla V funderar på.
På frågan vad lilla V har för mål svarade hon blixtsnabbt;
- Jag hade tänkt lära mig danska.
- Okej, sa fröken.
Och jag bara nickade och log inom mig.
Jag är inte förvånad.

Men jag kan inte låta bli att haka upp mig lite på det där med mål. Tänker man på mål när man är tio eller yngre?
Vad hade jag för måååål när jag var tio? Rätta mig om jag har fel men jag tror det är svårt för så unga att formulera klara mål, går jag till mig själv tänkte jag väl mer på vems hund jag mötte på vägen till skolan eller hur många tuggummin jag hade i min samling hemma än gick och funderade över vilka mååål jag kunde tänkas ha.
- Vad har du för mååål för din individuella utvecklingsplan?
Individuella vad? Japp, tanken är god, man vill engagera både elev och förälder i processen men jag upplever det ändå lite.... krystat. Mer något för äldre ungdomar när man förstår koppling med studier, framtidsdrömmar och framtidstänk...
Men lite säger jag väl emot mig själv, lilla V visste ju precis vad hon hade för mål, i alla fall just idag.
Imorgon kan det vara något annat.
Detta ska inte läsas som kritik mot skolan för som sagt tänket är gott men att klämma fram mål och skriva in självklarheter; läsa ut bänkboken, lära sig multiplikation.
Det kan man väl göra ändå utan behöva anteckna det på en individuell utvecklingsplan och sedan skriva under.
Känns som att är det något som skola och föräldrar ska fokusera på så är det att ge en bra grund, ge verktygen så att när man är äldre kan börja fundera och förstå vikten av mål.
Jag är mycket tveksam till att en tioåring har koll på det.
Knappt jag vet själv vad jag har för mål ibland och jag får väl ändå betraktas som skapligt vuxen. Oftast.
Jag kanske också skulle ta och lära mig danska.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sagt, Libby! Jag håller med vad gäller det där med målen - och kanske danskan också!
Annika

frk F sa...

Även som lärare kan man känna att det skulle kännas mycket bättre att få fokusera på lärande istället för dokumentation för sakens skull.

Danska, bra mål för framtiden. Kommer väl till gagn i gymnasiet och svenskämnet där. ;)

Fliselin sa...

Underbar formulering av tösen! Slår lite spiken på huvudet, det är ju lite befängt med att fråga 10-åringar om mål och förvänta sig att de ska svara något som passar in i skolramen.
Dagens mål, ähhm fixa middag och lite läxor kanske. Imorgon löpning...

mamma P sa...

Håller med! Vad är ett vettigt mål att ha som tioåring? Danska låter klokt så lämnar vi till vuxna att ha koll på det övergripande, klok brud.

mamma P sa...

Håller med! Vad är ett vettigt mål att ha som tioåring? Danska låter klokt så lämnar vi till vuxna att ha koll på det övergripande, klok brud.

mis(s)match sa...

Haha! Mitt i prick. Hon kommer gå långt dottern din!

Spader Madame sa...

Ha ha ha. Halvfjers och sånt. Bra att kunna. Håller också med. Mina kids suger på mål.

hallinbloggar sa...

Ha ha, underbart! Håller med och på något sätt känns det som man är en sämre människa man inte har några mål. Vad är det för fel med att vara spontan : ) Tycker svaret var helt underbart. Coolt!

Petra sa...

Vi hade också samma samtal idag med sjuåringen. Reflekterade faktiskt glatt över att att läraren inte använde begreppet mål i samtalet, utan formulerade om hela grejen. Dottern har ingen aning om mål och håller helt med om ditt resonemang. Hon är glad bara hon får vara klassrepresentant och tala med rektorn ;)

Akan-Kakan sa...

Åh vad jag instämmer! Både i det du säger och Frk F här ovan! Min 7-åring började gråta på utvecklingssamtalet i ettan för att hon inte alls förstod grejen med mål och det där pappret hon skulle skriva under.

Librarybeth sa...

Annika: :D ja, det är ju ett coolt språk!

frk F: precis, dokumentation för sakens skull. Jag verkligen känner med alla lärare och pedagoger som måste harva med all dokumentation. Inte så att allt är av ondo men nog finns det en del som kunde skalas bort!

Fliselin: japp, det har blivit lite galet det där med mål hit och dit. Mitt mål idag; hinna fixa käket till bokcirkeln! :D

Syster Y: :D

Mis(s)match: haha, hon kanske satsar på språk?!

Spader Madame: introducera danska för din kids? Allvarligt talat; jag vet inte när jag formulerade mål för mig själv, jag måste ha varit i tjugoårsåldern... Med det menar jag inte att ungdomar/barn inte kan ha mål, men detta knas när det är så unga...!

Hallin: det var ett mkt ärligt svar fr lilla V ;D

Petra: :D utv.samtal är ju bra för att "kolla av" och kan man formulera om frågan så är ju det ett sätt att se/upptäcka om allt är ok, trivseln mm.

Akan-kakan: då har det verkligen blivit galet med hela grejen, då blir det helt fel sort press på barnen!! Jag tycker att man ska fortsätta få fundera över vems hund man träffade och hur många tuggummin man har! :D