söndag 24 oktober 2010

For my secret Book Friend!

När jag inte springer omkring i gegga, degar surdeg, läser eller lurar på vilken klänning jag ska ha imorgon så sysslar jag ju till viss del med böcker. Nu har jag kommit med i Pocket & Prassel 4.0 som En bok om dagen fixar med! Så superkul! Och nu, nu har jag en hemlig bokvän någonstans där ute i webbens vågor! Det är nu av stor vikt att jag svarar på några frågor som ingår i reglementet!

Vilken genre eller författare gillar du bäst? Voj, voj. Vad skulle det kunna vara. Är inte så insnöad på någon genre men deckare t ex, det läser jag mycket sällan. Jag tror att jag läser mest relationsdramer av olika slag, böcker om människors inre utveckling, levnadsöden men inte i den där typen av självutlämnande böcker om eländiga barndomar och liknande. Bästa författare är helt klart Tawni O'Dell, Curtis Sittenfeld, Joyce Carol Oates och Siri Hustvedt. Har säkert glömt någon... Margret Atwood hmm, kommer inte på fler just nu.


Vilken genre eller författare är du nyfiken på? Läste en tid mycket historiska romaner, det är en genre jag borde hitta tillbaka till, Vibeke Olsson gillar jag tex. Författare jag är nyfiken på? Hmmm. Återkommer.

 Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..? Paolo Coehlo, jag vet! Det är som att svära i kyrkan men det kan nog inte bli han och jag.

Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt? Nej, slänger/byter sällan böcker men jag är ingen aktiv samlare. O'Dells alla titlar har jag men det råkade mest bli så. Gillar pocketböcker.

Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren? Nej, tyvärr. Det händer att jag tänker att jag borde göra en sådan lista men äh. Jag läser och läser, det är inte listan som är viktig.

 Annat litterärt, värt att veta..? Jag har träffat José Saramago, hihi. Gillar hans böcker fast nu är det ett tag sedan jag läste något av honom.

Vad äter du för godis? Choklad är prio ett. Gärna mörk. Annars är hallonlakritsskallar storfavvo, liksom sura skallar.

Naturgodis - ätbart eller inte..? Det äter jag väldigt gärna men då snackar vi choklad här också. Mandlar med choklad indammade i kakao är m y c k e t  gott. Kanske inte naturgodis? Och hasselnötter och ja, just det choklad. Gillar nötter, solrosfrön.

Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart? Kaffe är mitt mellannamn. Mörkrost är gott. Te - sure och det ska vara svart för rött gillar jag inte, inte heller grönt och absolut inte örtte!

Hobby? Läsningen, löpningen och resor. Men familjen kommer först.

Favoritfilm? Hmm, det går inte att välja, ser så blandat och i perioder rätt mycket. The hours är högt listad hos mig och alla Matrix-filmerna - ja jag vet. Tvära kast. Thats me.

Favoritmusik? Nej, olika musik för olika sinneslägen är min grej.
Stjärntecken? Favoritfärg? Jag är vattuman och favoritfärg? Äh, jag gillar alla färger.

Samlar du på något? Fina minnen.

Tja, det var väl allt tror jag! Nu bästa hemliga bokvän väntar jag vid brevlådan...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Nu fick man lite att bita i. ;) Jag är din hemlig* bokvän. :D

Librarybeth sa...

Åh, min hemliga bokvän!!! Du har varit här!!! :D