söndag 17 oktober 2010

Surdegslooser

Jag är på väg mot mitt första monumentala totala misslyckande.
Surdegen med råg är som en sten - den lär det inte bli något ätbart av.
Jag har just upptäckt att jag använt rågmjöl, i receptet står det rågsikt. När jag läste ordet rågsikt började jag ana oråd. Vad är det för skillnad på rågmjöl och rågsikt? Är det en skillnad? Jag är för dåligt insatt, pinsamt men jag har inte koll.
Jag googlar rågsikt och blir varse. Det är siktat rågmjöl blandat med vetemjöl. Ameh!
Rågmjölsklumpen ligger tyst och tung i sin skål. Besvikelsen sköljer över mig.

- Älskling, frukostbullarna var ju underbara och så har du ju Mad Men att se fram emot ikväll, tröstar maken.
Jag suckar djupt och letar efter ett nytt recept. Utan råg.


fotnot: Libby och hennes lagvigda make kör Mad Men Marathon denna helg och njuuuuter av att se så många avsnitt de bara orkar innan de somnar. Ny sittning i afton.

Inga kommentarer: