söndag 24 oktober 2010

En halv gul sol

Har läst ut En halv gul sol - och det i god tid innan bokcirkelträffen i nästa vecka.
En bok som jag kan rekommendera fast det ska erkännas att det tog mig tid att komma in i boken. Berättelsen kretsar kring flera levnadsöden med systrarna Olanna och Kainene i centrum. Handlingen utspelar sig tiden runt Biafrakriget i slutet av 1960-talet. Systrarna är sinsemellan mycket olika personligheter och det är deras liv i med- och motgång man får följa. Alltid lika intressant att bekanta sig med nya författare, Chimamanda Ngozi Adichie kom ut med sin första bok Lila hibiskus 2003 och är en ny bekanskap för mig. En bra bok men ingen fullpoängare, det ska bli kul att diskutera den med bokcirkelbrudarna - det ger alltid nya perspektiv.
Nu ska jag läsa klart Hittebarnet av Janouch, den har jag börjat i men blivit tvungen att lämna åter till bibban, reserverat den på nytt och givits ny chans att läsa den. Jag blev lite ivrig där tidigare i höstas och reserverade sjukt många titlar åt mig själv.
Självfallet ramlade alla in mer eller mindre samtidigt.
Ja ja, den som gapar över mycket... får oftast lämna tillbaka.

Inga kommentarer: