söndag 11 september 2011

Söndagstänk

Söndagmorgon och jag bläddrar i DN.
Ja, det har väl inte undgått någon att det är 11 september idag. Tio år har runnit undan sedan den där 11 september. Har under veckan som gått funderat en del på det...
Jag var föräldrarledig då, med min tredje dotter och var mitt uppe i småbarnsliv, tre små girls och full passning. Mannen forskade, kunde sitta hemmavid när han inte undervisade och skriva så vi var hemma båda två. En god vän till oss ringde och sa att flygplan hade flugit in i World Trade Center.
Va? Slå på tv:n. Och vi gjorde det.
Himmel! Jag trodde knappt att det var sant. Helt overkligt! Det var gräsligt att se bilderna, alla människor, all fasa. Jag ryser när jag tänker på det.
Och så världen idag....hur den ter sig idag... med allt som kom efter den 11 september. Krig. Ännu mer fasa.
Kommer du ihåg var du var och vad du gjorde när du fick veta?

3 kommentarer:

Fliselin sa...

Stod på tunnelbanan på väg hem från en föreläsningsdag på KI, tror att vi höll till vid Lindhagengatan, Thorildsplan. Människor började prata om att något hänt, hem och slå på TV:n, ofattbart!

Anonym sa...

Yes, jag var på mitt förra lärarjobb. Minns också exakt vad jag gjorde och var jag var när Olof Palme hade blivit mördad och även John Lennon. Varför minns man sådant?
Gugge

Librarybeth sa...

Fliselin: Mm, ofattbart!!

Gugge: Visst är det märkligt!