söndag 21 april 2013

Som jag älskar lavendel

Nä, om man skulle ta och ägna sig lite åt trädgårdsbestyr.
Jag är ju inte dum, jag fattar ju att jag måste lägga ned åtminstone liiite arbete för att det ska bli något av det.
Så nu tar jag sekatören och klipper i min älskade lavendel. Mannen kan vara flitig med trädgårdsarbete men lavendel får han inte röra - det har vi tagit i hand på. Lavendeln - den är min.
Och för den som undrar;
ja, utemöblerna dvs ett litet bord och två stolar har hittat tillbaka till uteplatsen som går under namnet Lilla Provence.
Det betyder att dricka-kaffe-ute-säsongen härmed förklaras som öppnad.
Visst är det något speciellt med lavendel?

Naturfotografen Libby. Nu väntar vi bara på att svt ska ringa angående något naturprogram på bästa sändningstid.

Känns overkligt. Men det kommer att bli grönt igen. 

7 kommentarer:

stina sa...

Ack, har en sorgligt vildvuxen lavendelrabatt som skulle behöva klippas ner. Men jag kommer ju inte riktigt ner för att klippa just nu. Och även om jag skulle göra det är jag inte i form för att knalla iväg med skottkärran till grästippen med det nedklippta efteråt (det är en bit). Antingen får jag leja mannen (som faktiskt har nog att göra ändå) eller så får det vara vildvuxet i sommar. Hm.

Anonym sa...

Underbara lavendelbilder!
Hur mycket klipper du? Ska man vara "brutal" på lavendel vad gäller beskärning?
/Karin LG

hallinbloggar sa...

Underbara bilder och din plats verkar härlig. Drömmer om att åka till Provence och se alla lavendelfält blomma!

Fliselin sa...

Lavendel är ljuvligt att ha i trädgården. Jah har en solig hörna där den får bo. Den kommer att klippas inom kort!

Librarybeth sa...

stina: kör du lite vildvuxet i sommar! Jag klipper inte varje år - lite wild and crazy är bara bohemiskt och snyggt!!!
:D

Karin LG: två tredjedelar på plantan om den dragit iväg. Jag har slarvat ett par säsonger, dessutom börjar plantorna bli lite "vedaktiga", kanske är de till åren komna... Idag var jag BRUTAL - det brukar funkar. Fast jag blir alltid lika skakis när jag ser hur jag gått fram....!

halin: :D mmm, Lilla Provence är så fin i all sin enkelhet!!! Den får mig att drömma om de blommande lavendelfälten jag sett... aaaah!

Fliselin: Lavendel kanske är min absoluta favvo... jag kan sitta och kolla in fjärilar och bin som meditation sommartid....

Akan-Kakan sa...

Oh, jag älskar också lavendel! Oerhört tacksam liten buske det där, bara snagg-snagg en gång om året, och sen blommar den så fint och drar till sig fjärilar. Vår torraste rabatt, där inget annat vill växa är numera så fin så fin.

Librarybeth sa...

Akan-kakan: precis!! Växten är vacker att se på, bin och fjärilar gillar den, slitstark, väldoftande! Vad mer kan man begära!