torsdag 18 april 2013

Att bibliotek äger - fast det visste ni redan

Jag har en grej jag måste lösa, en gammal, gammal tidskrift som ska få komma till en samling där den hör hemma.
Jag vet att jag måste snoka reda på en denna andra boksamling och google, databaser, kataloger hjälper mig icke.
Då ringer jag biblioteket, inte mitt eget (haha) utan jag har mina aningar, så jag ringer ett annat bibliotek i en helt annan del av landet men ändå - jag ringer biblioteket och kollegorna där tipsar vidare "kan det inte vara det här biblioteket?".
Jag ringer dit.
"Hm, jag tror det är det här biblioteket" - jag testar igen. Tre goa fina bibliotek senare och  kluriga kollegor som tipsar och javisst!
Jag hamnar rätt!
Nu kan tidskriften (från 1916) hitta hem och jag konstaterar att vill man veta något - då ringer man biblioteket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bibliotek äger, helt klart! Men vad vore biblioteken utan sina kunniga bibliotekarier? Ingenting! En samling böcker och några datorer bara...
Annika

Villa Frejas bokblogg sa...

Men vad bra. Biblioteket är en fantastisk guldgruva.

Anna sa...

Bibliotekarie är ett riktigt serviceyrke! Det är också väldigt roligt att glädja andra med god service!

Librarybeth sa...

Annika: :D ALL bibliotekspersonal är GULD!

Husfrun: it sure is!! :D

Anna: japp! instämmer på allt!