fredag 11 mars 2016

När jag kommer hem efter en rätt lång vecka

Pjuuuuh.
Vilken vecka! Det är så mycket just nu att jag riktigt känner hur högt varvtal jag har.
Och så klev jag på för ett eftermiddags/kvällspass denna fredag och det blev glädjande nog ett par trevliga timmar även om jag hade behövt klona mig själv för att räcka till och hjälpa alla. Märkligt nog var det fullt tryck hela eftermiddagen från tre till sex.
Lite bra där att det var ett sådant bra, roligt och stimulerande jobbpass även om det bitvis var stressigt... jag behövde den sortens jobbpepp just nu med tanke på att jag av och till går runt och funderar mycket på dels bibliotekets funktion och syfte men också min funktion.
Jag får sådana funderingar emellanåt: är jag nyttig?
Gör jag nytta här? Är det det här jag ska hålla på med? Räcker jag till?
Vart är biblioteket på väg? Och vart är liksom bibliotekssverige på väg?

Ibland känns det så komplext, det är så mycket som ändrat sig i biblioteksvardagen, med vad vi som jobbar där sysslar med, på gott och ont. Ibland känns det som att vi kommer längre och längre bort från kärnverksamheten. Ibland känns det som vi faktiskt gör skillnad.
Hallå, vi gör skillnad. Bibliotek är superviktiga.

Är egentligen för trött för att tänka på det nu men jag kanske kan återkomma till det någon dag.
Jag måste ladda om batterierna.
Jag ska jobba helg.

2 kommentarer:

yllet sa...

Biblioteken ÄR viktiga!! Jag älskar bibblan/bokbussen (du känner ju mig! <3 bokbuss) men det är ändå inget om jag jämför med hur det var när jag var barn. Jag bodde nära stan så jag kunde själv gå ner till Stadsbiblioteket hemmahemma och lånade massor med böcker! Hängde i sofforna och läste böcker och tidningar. Lyssnade på skivor (som vände sig själva! Magiskt!) Jag hoppas mina egna barn ska få samma relation till bibblan. Jag märker ju att de gillar att vara där, både inne i stan och på bokbussen.
Ni har en superviktig funktion. Men jag hajjar ju att den är i förändring och där kan jag inget säga för jag vet inget om det.
Trevlig helg! Hoppas du får ladda batterierna.

Librarybeth sa...

Yllet: ja, de är ju viktiga. Som demokratisk arena, tillåtande (på gränsen till för tillåtande ibland), läsfrämjande, tillhandahållandet av det man som medborgare i vårt samhälle ska ha tillgång till... Jag var också en sådan som hängde på bibban, bokbussen. Men det är så mkt som ändrats, vi får göra mer och mer av samhällsstödjande uppgifter som egentligen inte hör till vår verksamhet, inte har med läsa, kunskap, info att göra. Och var kan det få vara ro? Det är supersvårt att värna om det, på biblioteket. Samtidigt behövs det en sådan plats i vårt samhälle.
Och när allt bara stämmer och jag känner att det jag gör spelar roll, då känns det så rätt att syssla med det som jag trots allt tycker är så viktigt och tycker så mkt om. Nu ska jag strax åka och jobba :)