söndag 30 maj 2010

Boktips - eller har du hunnit läsa den? Vad tyckte du?

Under helgen som gått har jag hunnit läsa Systerskap av Katarina Janouch.
Jag behövde en paus från Den hemliga historien och Janouchs andra böcker har alltid fallit mig på läppen.
Så gjorde också denna. Janouch är duktig på att fånga relationer och hennes huvudperson Cecilia Lund är en tjej jag tar till mig. Cecilia Lund arbetar som barnmorska och i boken får man intressanta inblickar i hennes fascinerande yrke och jag kan inte låta bli att dra mig till minnes mina egna förlossningar. Boken tar vid där förra boken Bedragen slutade. Cecilia och Johns äktenskap är i upplösning efter Johns sidohistoria och hela familjen mår dåligt. Deras hem är till försäljning och sommaren väntar bakom hörnet med alla dess olika krav på avslutningar, kalas och semesterplanering. En samtidig handling löper där de yngre tjejerna Alexandra, Vendela och Maja känner stor frustation och ilska över övergrepp och det ständiga våldet mot kvinnor och deras utsatthet. De vill slå tillbaka mot männen och tänker göra det med kraft.
Det är utmärkt berättat, vardagssituationer och livet som snurrar på är verklighetstroget skildrat och jag ser fram emot att få läsa mer om Cecilia Lund i framtiden

2 kommentarer:

Camilla sa...

Nämen, jag har helt missat hennes böcker! Det blir något att klicka hem från Adlibris! :)

IngelaMollly sa...

Jag tycker också om hennes böcker och har skrivit om dem på min blogg också men det var ett tag sedan nu...Kul att du också gillar dem.