lördag 17 oktober 2009

Filmtips från soffan

Vad intressant det kan bli när man har en viss förställning om en film, när man i förväg tror sig veta vad en film ska handla om, kanske rent av bestämt sig för vad man kommer att tycka....

Jag tittade just klart på filmen Rika vänner och visst, det är väl ingen djuping till film men här fanns helt klart mer att hämta än vad jag först trodde...
Det är en lös story kring ett kompisgäng som består av tre välbärgade par och en singeltjej med betydligt sämre ekonomi än det övriga gänget. Nej, det handlar inte bara om attityder kring pengar och välstånd utan det finns något annat där också.
Underbara Frances McDormand (en favorit) spelar en av huvudrollerna - hon är som alltid mycket övertygande, i denna film spelar hon en rik kläddesigner som vägrar hon tvätta håret i någon slags protest. Det handlar om yta, att vara rätt, att huvudtaget bry sig om sin nästa och meningen-med-livet-funderingar - allt blandas friskt i filmen. Möjligen känner jag en protest inombords hur filmen behandlar karaktären "den fattiga tjejen" (som spelas av Jennifer Aniston). Jag muttrar lite i soffan över hur man löser hennes tuffa livssituation. Äsch, jag börjar visst bli kryptisk, jag är för trött.
Nähepp, jag letar upp tandborsten istället - lördagsgodiset är ändå slut. Vad bra, jag tänkte ändå sluta med sån't nu, lördagsgodis alltså.

Inga kommentarer: