söndag 15 maj 2011

Librarybeth testar; en bukett tidskrifter tack!

Jag fick med mig lite arbete över helgen och en librarian gotta do what a librarian gotta do liksom. Jag fick i uppdrag av en kollega (tusen tack TJ det har varit kul!!) att checka av några magasin för att ta ställning om bibban ska börja prenumerera på dessa. Check it out, här kommer Librarybeth testar. Håll i hatten för det här lär bli ett lång inlägg!
Libby läser Egoboost (antal nr- hittar inte) Blondinbella behöver väl ingen närmare presentation och jag kände i förväg att ett magasin som tar sin avstamp i en person kan bli lite för mycket för mig. Ingen personfixering tack. Men jag får tacksamt nog att backa på den förutfattade meningen. Egoboost vänder sig till tjejer i övre gymnasieåldern och uppåt, förslagsvis upp mot 30-årsåldern. En tidskrift om jobb, studier, karriärtänk och ska funka som inspiration och det gör den. Det är roligt att läsa om företagsamma tjejer i olika åldrar och blandat med lite mode och skönhet, helt ok! Jag skulle själv helt klart gillat detta när jag själv var i övre tonåren.
Libby läser Visage (3 nr/år). Oj, en hel tidskrift bara om hudvård, make up, hår och frisyer. Lägg också till parfym, plastik och olika behandlingar på det. Som ett modemagasin men helt nischat åt sagda ämnen, jag blir lite mätt efter en stunds läsning, jag är väl helt enkelt van att den här sortens inslag blandas upp med mode och andra reportage. Visage riktar sig till kvinnor i alla åldrar, saknar dock tänket för äldre kvinnor. Som alltid är det när reportage om huden och hur man motverkar ålderstecken som gör att man får med ett inslag för kvinnor som är 50+. Nog kan man väl tänka sig äldre kvinnor än så också tycker att det är roligt med hudvård och makeup. Lite tröttsamt (som alltid) med denna ständiga fokusering på ungdom. Reportage om produkterna och de som framställer dem och arbetar med dem professionellt vore kul att läsa men det kanske kommer. Det är ju trots allt första numret jag har i min hand. För den specialintresserade är naturligtvis detta en guldgruva, jag orkar dock inte hela vägen utan kikar istället på de vackra bilderna.

Libby läser Style by (6 nr/år) Återigen trodde jag att varning skulle behöva utfärdas på att det skulle bli personfixering. Här med Elin Kling som frontkvinnan av magasinet Style by - men icke! Efter två utkomna nummer tycker jag att det är ett rätt uppfriskande modemagasin. Fokus på mode i alla former, än så länge inga andra typer av reportage som man t ex finner i DV och Femina. Bra uppiggande bloggliknande tipssidor men jag saknar alltjämt inslag av mode och kläder som fler har råd med. Det dyker upp emellanåt men skulle kunna vara mer av det. Det blir så enformigt att så ofta få ta del av kläder som man ändå inte kan införskaffa. Jag är inte heller så förtjust i mingelbilder som hamnar i kategorin klubben-för-inbördes-beundran men det är tack och lov inte någon slagsida åt det.

Libby läser Beads & beyond (12 nr/år) Good! Ett helt magasin proppfyllt med pärlor och vackert smyckespyssel! Här får halsbands- och armbandsknåparen sitt lystmäte, sannerligen! Så mycket vackert som jag totalt okunnig i ämnet kan låta mig inspireras av. Här finns att hämta både för nybörjare och för den som är på mer avancerad nivå, steg-för-stegbilder och shoppingguider som jag nöjer mig med beundra. En snygg layout och självfallet många annonser för den pärlköparsugne.

Libby läser Baka (6 nr/år) Också här ett vrålsnyggt magasin (jäsiken vad vackra magasinen är numera).
En tidskrift som inte innehåller mat utan fokuserar på bakning; det är matbröd, söta bakverk, desserter OCH godis! Skönt att slippa matlagningen tycker jag som ofta tycker bakning är mer roligt. Layouten känns långt från Allt om mat och liknande magasin (inget fel på dem, bara ett konstaterande), magasinet känns mer som när man gör kakor till inredning. Låter det knasigt? Det är i alla fall vansinnigt fina bilder och roliga reportage samt trevliga krönikörer; matskribenten Mia Öhrn och brödbloggaren Martin Johansson. Och hurra! Ett helt reportage om afternoon tea (perfa för mig som strävar efter att få till de ultimata sconsen). Lite smått och gott-reportage som har med kök och bakning presenteras också, snygg receptdel i slutet av magasinet. Jag är beredd att kryssa i prenumerationsrutan direkt!

1 kommentar:

IngelaMollly sa...

Men åh vilket lyxjobb! Undrar just varför moi aldrig får så roliga jobbuppdrag? ;-)