söndag 22 augusti 2010

Skoldags

Skolstart och kidsen känner sig laddade. Minstingen har bara en sak att invända; hon ska inte få en bänk trots att hon ska börja andra klass. Och vad som är än värre; hon har hört att de som börjar ettan ska få bänk!!! Hur orättvist får det egentligen vara! Sitta vid bord och ha prylarna i en låda när man ska börja tvåan! Annars är hon nöjd även om hon avundas sina systrar som både har bänk, skåp OCH skolbibliotek på sina skolor! Jojo.
En tösabit ska börja på en ny skola och ser fram emot det, hon är mao nybörjare på det här med både bänk och skåp (och eget skolbibliotek). Stortjejerna är nöjda i största allmänhet, det ska bli kul med skola igen.
Väskor är packade och kläder framtagna.

Jag brukade få nya kläder till första skoldagen. Jag minns särskilt min outfit när jag skulle börja fjärde klass, jag hade ett par blanka, ljusblå byxor i någon slags jeansmodell men tyget var så blankt, så blankt. Jag var livrädd att jag skulle repa upp tyget så jag satt längst ut på stolen i klassrummet. Till mina blanka brallor bar jag en ljusgul t-shirt med tryck; Svenska fjordhästföreningen stod det mitt på tröjan och så ett hästhuvud i mitten. Den hade jag fått av min mammas väninna som hade fjordingar och bodde på en hästgård. Själv var jag inte särdeles hästintresserad men t-shirten fann jag grymt snygg.
Så snygg att den var perfekt för första skoldagen.

1 kommentar:

Mrs J sa...

Och vi tycker att vi bor SÅ nära barnens skola nu. Typ 200 m ifrån istället för 400 m, haha! Här är det nog smågrabbarna som längtat mest efter skolan. De äldre två är mer blasé.