söndag 20 juni 2010

Gammal tårta














Helgen avslutades med en kopp the och gammal tårta. Dagsgammal tårta är lite av en delikatess tycker både maken och jag.
(Undrar om någon käkar tårta på slottet idag??) Vill man ha receptet och baka en NY tårta finns det här intill.

Söndagen kändes trött, trött i starten men den tog sig. Jag hann med att läsa ut Den hemliga historien av Donna Tartt och jag har pendlat fram och tillbaka i vad jag har tyckt om boken, men det stannar på BRA!
Sedan hann jag med en lång löprunda OCH speedshopping då jag tog beslut att införskaffa ett par shorts. Korta.
I sinom tid kommer jag att kunna använda dem, man vänjer sig vid det mesta antar jag.
Och sedan, sedan kunde jag hugga tag i Easter Parade av Richard Yates så här kommer ett boktips!
Oj, vad den är bra! Ramberättelsen är de två systrarna Emily och Sarah Grimes, som barn flyttar de ständigt runt med sin rastlösa mor, föräldrarna har gått skilda vägar tidigt, det är 1930-40-talets Amerika. Deras liv kommer att formas på helt olika sätt, Sarah gifter sig tidigt och Emily studerar ivrigt vidare. Besvikelser, tillkortakommanden, livsval - allt återger Yates med stor skicklighet. Jag riktigt ryser av välbehag när jag läser hans text. Richard Yates är författaren till Revolutionary Road som också blev film, både boken och filmen är för övrigt ruggigt bra och Yates har blivit något av en av mina storfavoriter.

1 kommentar:

Pia Wester sa...

Åhh, jag älskade Donna Tartt's bok när den kom ut...den har väl några år på nacken? Läste nån annan av henne som jag inte riktigt fastnade för.