lördag 9 januari 2010

18 minus och boklördag

Väderleken talar sitt tydliga språk, det är k a l l t. Endast kära maken ger sig ut på skridskotur, vi flickor stannar hemma. Jag överväger om jag ska våga mig ut på en promenad trots kylan.
Under tiden som jag funderar på det  läser jag DN:s Boklördag och dricker kaffe. Läser en underbar artikel om William Faulkner och dennes kärlekshistoria med en svensk kvinna, Else Jonsson. Jag försjunker i texten om deras förhållande på distans i ett 1950-talets Sverige och Europa och förundras över deras intensiva träffar i Stockholm och Paris. Jag känner som alltid när jag läser om kärlek på distans en slags blandad känsla av vemod, glädje och nyfikenhet. När det finns en brevväxling bevarad kommer man också så nära verklighetens människor och som alltid drabbas jag av en märklig omsorg om personer som jag inte känner. Om du vill så kan du läsa artikeln här

I bakgrunden nu; playstationspel(o)ljud och två flickor S och E som spelar, lilla tösen äter frukost (får jag ta sylt på det här?) Lilla V vill ha sylt på allt.
Stora N läser artikeln i Boklördag och jag ser förvånat på hur hon slukar orden lika girigt som jag!
-Hon (Else) dog samma år som jag föddes, säger N.
- Ja, det stämmer, svarar jag och inser att Else Jonsson var jämngammal med min farmor och så försjunker jag i minnet av de svartvita fotografier som finns på min farmor och farfar från 50-talet. 

Inga kommentarer: