måndag 21 december 2009

Vintersolståndet is here


Jag lämnade hemmet tidigt, alla små gullungar och maken sov så sött. Det var inte så kallt ute, stilla och stjärnstoft i luften så jag drog ned baskern över öronen och gick i rask takt till jobbet.
Någonstans på vägen drabbades jag av eufori.
Det var så vackert med alla juleljus i fönstren (där någon var vaken och kanske drack morgonkaffe just när jag passerade i klänning och termobrallor).
Det var så vackert med alla mörka trädstammar, prydda med vit, vit snö.
Det var så vackert med stillsam och hänsynstagande morgontrafik, en och annan hurtig cyklist, några få promenadtokiga ute.
På väg till jobbet tar jag gärna vägen förbi ett vackert och med smålampor, belamrat träd.
Där stod jag en stund och bara tog in alltihop.
Livet, universum och allting.
Och det är vintersolståndet idag, så bra, så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åjaaaaaaaa,
nu går vi mot ljusare tider igen. Hurra. det finns hopp!
Ha en riktigt god jul du, och hela familjen.
Kram Karin

Librarybeth sa...

En God Jul o. ett Gott Nytt 2010 önskar jag dig och din familj!