fredag 4 april 2014

Tårtbuffé comin' right up eller ge mig ett tårttips!

Jag tycker att jag är så himla smart när jag planerar något långt i förväg. Sedan när det väl drar ihop sig undrar jag hur jag tänkte.
Jag ska veva ihop en tårtbuffé och köra lite kaffekalas med schläktingarna eftersom äldsta fyllde för X antal veckor sedan.
- Vi gör en tårtbuffé! utropade jag.
- Ja, tjoade 18-åringen.

Okej. Buffé betyder flera saker att välja på, tårtbuffé alltså = flera tårtor.
Fredag och tårtorna ska vara bjudningsbara i morgon på lördag förmiddag, vi begränsar oss till tre tårtor, mer orkar vi ändå inte äta.

Jag har efter noga övervägt situationen bestämt mig för tårtan som ofta går under namnet Pinocchiotårta (ni vet marängbottnar, grädde, bär). Det är en tårta som jag kan, inte är så svårt, ger bra utdelning i antal tårtbitar. Dessutom är den svingod att äta dagen efter, ni vet väl att dagsgammaltårta är en delikatess?!
Sedan vevar jag nog ihop Eksta chokladkaka, det är en vanlig kladdkaka med ett tjusigare namn.
Visst, det är ingen tårta men den kan jag så bra och med grädde till så blir det ju som en tårta.
Och som nummer tre.... tja, det är där ni kommer in i bilden!
Kan någon vänlig själ ge mig ett bra tips på en lättlagad god tårta som 
jag hinner med ikväll /natt?
Det där var en köpetårta!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för fel med att gå loss på en köpetårta? Då kanske du hinner känna av lite fredags känsla också. Anna panna

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Jag gjorde en citronkladdkaka när mina fyllde år. Mycket god. Och lättgjord.

Om det ska vara en "riktig" tårta är ju hallonmousse och vaniljkräm gott.

Anonym sa...

Jag tycker som Anna panna här ovan att du ska satsa på en köpetårta! Säkert har bästa konditoriet i stada något passande. Du måste inte vara "duktig" och göra allt själv, folk tycker om dig ändå!
Annika

Fliselin sa...

Om du orkar baka mer tårtor än de redan planerade så tycker jag att det skulle passa med en frukttårta till de andra tårtorna. Jag har ett recept hemma, som jag inte hittar på nätet. Det är en mandelmassebotten, ocanpå valfria, fina frukter typ persika, mandarin, hallon, banan... Slutligen skedas gele ovanpå så att den blir glansig och fin. Till detta lättvispad grädde. Inte så mäktig men vansinnigt god. Man behöver mandelmasssa, ägg, frukter, gelatin och så grädden. Jag kan fixa recept i em om du skulle vara intresserad.

Peace in mind sa...

Köp säger jag. Om jag orkade hade jag satsat på Fliselins ovan, den lät urgod ju. Hoppas på recept!

Librarybeth sa...

Anna panna: det är ju ett fullgott alternativ :D.... hmmm...

Iwillnot: uj, det lät gott!! måste googla recept!

Annika: förhoppningsvis gör de det, gillar även m köpetårta ;D allt beror på min ork och skaparlust ;D

Fliselin: det där lät himla gott, ett aber bara; gelatin! Vi är några vegetarianer och undviker det, men VARMT tack för ditt erbjudande!!! Du har ingen annan? ;D

PIM: köpa är gött, jag ska se om jag får någon slags gudomlig inspiration el ej, time will tell!

Fliselin sa...

Det går att göra den utan gelen... Gör den en annan gång och köp nu... Jag återkommer med recept.

Fliselin sa...

Jag tror att jag har köpr gele ngn gång och smält. Jag vill minnas att gelé inte innehåller gelatin utan pektin.... Inga djur alltså!

Librarybeth sa...

Fliselin: perfa! Erhåller gärna recept!!!!

Fliselin sa...

Recept finns nu på bloggen!

Librarybeth sa...

Fliselin: gött!