torsdag 17 april 2014

Förkyld i Berlin eller Utan ibumetin stannar Libby

Denna resa testar Libby att vara überförkyld.
Det är inte något jag rekommenderar.
Hade jag varit hemma hade jag suttit i sjukhörnet det är ett som är säkert men, nu ligger ju Berlin här utanför hotellfönstret och man vill ju vara ute och ströva, vilket vi också har gjort alla dessa fina dagar.
Jag laddar med ibumetin, tyskt nässpray som tar en till mentolhimlen på två röda. När jag känner att orken tryter; ny ibumetin. Jag tänker inte sitta på hotellrummet och kolla tysk tv. Där går gränsen.

Att uppleva en stad; kanske gör det sig bäst när man får promenera och det var inget undantag på onsdagen men vi inledde med en tur med U-bahn till ytterligare en second hand-butik. Nu tror jag vi har fyllt den kvoten.
Och på resa;  det blir lätt mycket tvära kast. 
Vi besökte bland annat Holocaust Mahnmal, minnesplatsen för Förintelsen, en mycket speciell och vacker plats.
Och inte långt därifrån; Reichstag. Vi strosade via Tiergarten, kollade in folkvimlet och beundrade den tyska riksdagen utifrån. Vi kände inte för att köa vid säkerhetskontrollen utan nöjde oss med att beskåda den pampiga byggnaden utifrån. 
Utmed floden Spree tog vi oss till Friedrichstrasse för att hitta någonstans att äta. Idag fick pappan välja så att han kunde få sin tyska korv med rödkål - vi andra valde annat.

Holocaust Mahnmal.



4 kommentarer:

Peace in mind sa...

Trist med förkylningen, men lite bra att surben och förkylning är synkade ändå? Berlin är btw en favvostad!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Jag vill också åka till Berlin! Ni verkar ha det bra, trots dum förkylning.

Camillas dagar sa...

Men otur! Jag var dyngförkyld i Venedig en gång och fick uppsöka apotek för att shoppa nässpray, men det var inte lika mentholspetsat som det tyska verkar vara. Krya på dig!

Librarybeth sa...

PIM: tänker också så, lika bra att synka skiten ;D Berlin har vuxit fram som en favorit här också!!

Iwillnot: tycker jag, det är toppen här, förutom förkylning!

Camilla: utan ibumetin skulle jag inte fixa detta! Tyska mentholen är iiii uppfriskande ;D