måndag 1 juli 2013

Excentrisk-broms-träning

Jojomänsan.
Detta är vad min sjukgymnast sa till mig!
Du ska stå på främre delen av foten på ett trappsteg. Gå upp på tå med båda benen (till skillnad från det som visas på bilden) och för sedan över tyngden på den "onda" foten, sänk ned låååångsamt.
Så gör du så 15 ggr och upprepa 3 ggr.
Ååååkej.
Så nu står jag på utetrappan och tåhäver mig. Sedan är det tänkt att man kan ta på en ryggsäck och öka vikten. Är inte säker på att jag fortsätter stå på just utetrappan med stor rygga och tåhäver mig.... Eller va fasen, kan jag väl! Vad gör man inte för sin tränings skull?
För så mycket bättre bild och instruktion titta här.
Man kan också avancera till samma övning med böjt knä vart efter... tåhäv, tåhäv, tåhäv.

10 kommentarer:

mis(s)match sa...

Sånt burkar jag göra ca varannan dag...
Tråkigt men nödvändigt!

Fliselin sa...

Tåhävningar verkar vara mirakelkur! Ingår i mitt styrkeprogram.

Librarybeth sa...

mm: ja, trååk - jag måste göra varje dag nu!!!

Fliselin: ja tåhävningar har jag gjort men slarvat med...! :(

Anonym sa...

Tisdag: Rosens dag. Dagens ros till vår Libby som ger oss läsglädje varje dag. Kram från nickan

Librarybeth sa...

Nickan: Och du är för rar!!! Kram till dig! :D

Anonym sa...

Tåhäv=superbra!!
Youtuba Jenny Kallur som gör excentriska tåvävningar!!
Sara-nkpg

Anonym sa...

Ja eller varför inte när hon gör tåhävningar?! Men Apple tyckte tåvävningar verkade bättre?? Kanske det är....?!!
Sara-nkpg

Librarybeth sa...

Sara-nkpg: tack för tips! Kan fungera som inspo!
Ska testa tåvävningar en annan dag ;D

Camillas dagar sa...

Gud så tråååk... men säkert bra!

Librarybeth sa...

Camilla: jaaa, jag får verkligen ta i från... tårna ;D för att inte slarva!