måndag 22 augusti 2011

Libby läser visst

Men läser hon inget den där bibliotekarien? Jorå. Nyssens la jag ifrån mig Gargoylen av Davidson och den var jag tvungen att smälta lite. Underlig bok men bra, berättaren drabbas av en bilolycka, blir svårt brännskadad och planerar att ta sitt eget liv så snart han kan ta sig fram för egen maskin. Men livet tar en helt annan vändning när excentriska och vackra Marianne Engel kommer in i hans liv. Hon är en märklig konstnärinna som menar att de har varit ett kärlekspar redan på medeltiden. Med sina fängslande historier om deras tidigare liv tilllsammans håller hon sin åhörare vid liv. Kort sagt märklig bok, gillade just de gamla berättelserna mycket.

På väg till och från Puerto Rico fanns det gott om tid att läsa (desto mindre under själva vistelsen på plats) och då tog jag tillfället att läsa Kärleken till Frank av Horan. Ett tips jag fått av en väninna i bokcirkeln (tack Åsa). Något av en dokumentärroman om Mamah Cheney som var en tidig feminist och välutbildad. Hon fick göra svåra val i livet då hon väljer att inleda en kärleksaffär med den berömde arkitekten Frank Lloyd Wright. Tiden är tidigt 1900-tal och när de väljer att gå ut öppet med sin kärlek och försöka ta sig ur sina båda äktenskap ses detta inte med blida ögon av omvärlden. Något av ett massmedialt drev uppstår och livet blir inte lätt. Att de dessutom har barn på varsitt håll och ändå väljer att försöka leva tillsammans gör inte saken bättre. En riktigt, riktigt bra berättelse där jag engageras djupt av Mamahs levnadsöde; den omöjliga kärleken, uppbrottet från barnen, önskan att få syssla med något slags intellektuellt arbete och inte bara vara bunden till hemmet, här kommer man riktigt nära en kvinna från 1900-talets början.

4 kommentarer:

Fliselin sa...

Läste också Gargoylen i somras, underlig men gillade den faktiskt, bet sig fast på något vis. Har precis också läst Tusenskönor men tyckte nog att det inte var den bästa av den författaren, gillade inte storyn. Kändes lite väl konstruerat och overklig. Ska bli kul att höra vad du tycker om den. Gårdagen påbörjade jag boken av Josefine Sundström, kommer inte ihåg namnet Äppel... någonting. Fastnade direkt. Syrrans man är dessutom från orten Kaskö och har landställe på ön utanför som beskrivs i boken så jag har varit på platserna vilket förstås ger ytterligare dimension. Faktiskt imponerad av författarskapet. Gargoylen läste jag faktiskt pga att jag såg bilden på din blogg och jag skulle välja 4 pocket på bokhandeln... Tack, tack.
OBS! Mycket fina prickar idag!

Librarybeth sa...

Fliselin: Visst var Gargoylen knepig, men som sagt jag gillade den också!! Kul att få tipsa dig! :) Vinteräpplen menar du, läste den i somras. Precis som du blev jag överraskad av författarskapet. Hade någon slags fördom där om den författaren, tror jag. Där ser man... nyttigt att få bli lite mothugg på sådant ibland - för den var rikgtigt bra!!! Återkommer ang Tusenskönor men du vet, jag är en skeptisk deckarläsare!

Pan sa...

Härligt och roligt att även du gillade Kärleken till Frank! Med tre entusiastiska röster för den i bokklubben kommer jag att fortsätta att rekommendera den i flera sammanhang./Petra

Librarybeth sa...

PanPetra: ja gör det!! den var så bra!!!! :)hade kanske aldrig hittat den om det inte vore för dig, vår bokcirkel och Åsas presentation!!