söndag 1 september 2013

3 - 5 - 8 lite tankar om min löpning

Ingen huvudvärk och känslan av att ha en skön söndag till förfogande. Hitta på något?
Jag väljer att sticka ut och springa i septembersolen.
Idag var det dags att känna lite på formen efter förra lördagens marathon och definitiv köra lite intervaller. Jag har inte bestämt mig än om jag ska ta något långpass innan nästa marathon, eventuellt blir det någon runda men jag tror inte att jag satsar på 30 km då.

Men intervaller är nyttig och ombyte förnöjer är min filosofi så idag valde jag att springa 3-5-8.
Först lite uppvärmning i trädgården, inte direkt oangenämt så här års - jag har redan börjat tänka på kyliga löparrundor...
Sedan joggar jag en uppvärmningskilometer som transport till min intervallslinga, kort paus och sedan är intervallen 300 m, vila 30 sek, 500 m vila 30 sek och sedan vänder jag och springer tillbaka hela slingan som då blir 800 m. Därpå vila i 60 sek, sedan börjar jag om igen.
Den där sträckan på 300 m känns alltid lite kort men får jag kuta fram och tillbaka ett par gånger så känns det rätt gött att få en mikropaus.
Jag försöker hålla en genomsnittstid som är 20 sekunder snabbare än vad jag snittar per kilometer när jag springer en mil. Idag orkade jag hålla den utan problem och jag körde 4 st vändor med 3-5-8.
Maskineriet fungerade som det skulle, det var en sann fröjd att springa fram och tillbaka.
Tycker man att det blir tjatigt kan man alltid fokusera på att springa snyggt, tänka på löpsteget, kontrollera att man inte säckar ihop och att man inte vevar med armarna utan håller dem intill kroppen.

Och så kan man leka att det är målgång om och om igen. Jag såg på någon inspelad målgång av ett lopp att jag sprang slarvigt (gissar att jag var aptrött) så det där kan jag ju alltid roa mig med, spring snyggt, spring snyggt - ett av Löparkollektivets viktiga budord.

4 kommentarer:

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Jag har alltid funderat på det där, hur en löpare värmer upp. Man brukar ju liksom värma upp genom att springa. Så hur gör du? Springer bara långsammare? Eller hoppar du? Och nu tänker jag inför dina vanliga löprundor. Nyfiken :)

Librarybeth sa...

Iwillnot: bra sätt att värma upp på är sådana där vanliga friskis&svettis-steg. Man kliver på stället och vevar med armarna. Jogga på stället eller tokdansa, det är min favorit men det gör jag bara vintertid då jag alltid värmer upp inomhus innan jag sticker ut. Skaka loss i hallen till peppande låt i öronen, det behövs när det är börjar bli minusgrader.

Vesnas vardag sa...

Duktiga du! Bra jobbat och kul at det går så bra med löpningen. Ska ta mig ut i spåret under veckan jag med. Men inget långpass. Kram

Librarybeth sa...

Vesna: hade en bra dag, fint när de kommer! kram