tisdag 5 februari 2013

Klassresor

Jag tänker på det här med klassresor och samla pengar och sånt.
Det är ju sådant man ibland kommer att tala om på föräldrarmöten.
Det är inte lätt. Det där kan vi tycka olika om men skolan ska vara för alla, man ska inte exkluderas när det kommer till sådana aktiviteter. Det är illa nog att plånboken måste tas fram i samband med friluftsdagar.
Jag tycker det väldigt lätt kan dra iväg, att det måste bli så himla påkostat, avancerat. Måste det vara så? Nä, jag tror inte det.
Och jag gillar inte att man ska samla in pengar, nä.
Kidsen mina är det finaste jag har men jag har faktiskt ingen lust att vara sponsor till skolresor, jag tycker att vill de göra något, får de jobba ihop själva till sin resa eller utflykt.

Det kanske inte blir så mycket pengar men då får det räcka med en rolig utflykt, middag eller vad det nu kan tänkas bli. Ja, jag vet det där med kakor, kalsonger, korvar och allt vad det är men ibland funderar jag på om det verkligen hör hemma i skolan? Många ungdomar säljer ju redan det där i samband med sina sportaktiviteter. Lätt att det blir tjafs om att en del säljer för lite när andra har lätt för att kränga kakor. Näru, jag låter nog lite gnällig nu men jag tycker verkligen inte att föräldrar ska behöva "redovisa" sin ekonomi och säga att de inte har råd, de ska inte behöva känna press att leverera när det kommer till klassresor.
Vad tycker du?

7 kommentarer:

Kattis sa...

Som lärare säger jag att skolan ska vara kostnadsfri, och även som förälder. Jag protesterar och vägrar! Tänker att vi som kanske har råd, måste höja våra röster för de som faktiskt inte har det.

Fliselin sa...

Håller med. Det ska inte behöva kosta en massa (ej tillåtet för den delen) och jag har inte lust att köpa en massa korvar. Självklart att jag vill att det ska få göra något med klassen men det får inte dra iväg. Allt behöver inte kosta så vansinnigt mycket. Äldstingen var på trevliga kanotdagar med övernattning förra året för en liten peng. De fick samla det mesta själva men det blev nog någon försäljning också...

Sara sa...

Håller med! Tänkte på det senast när det skulle köpas julklappar till personalen. Ingen stor peng för min del, men kanske för andra. Och måste verkligen personalen ha presenter i slutet av varje termin?

Camillas dagar sa...

Håller med jag också. Det finns många föräldrar som lever precis på gränsen och får räkna varje krona. Varför ska deras barn och de själva behöva förklara sig och försvara sig om de inte har råd att vara med på resor?

Anonym sa...

Även jag håller helt och fullt med både dig Libby och tidigare inlägg, som har kommit med så kloka synpunkter att det inte finns något för mig att tillägga. Annika

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Jag håller med dig fullt och fast. När föräldrarna ska hjälpa barnen att samla in pengar är det alltid samma föräldrar som gör det. Även om barnen ska jobba ihop pengarna själva så är det ju (oftast) någon förälder som måste hålla i det. Mina barn åkte iväg i mellanstadiet, men inte i högstadiet. Då har nog de flesta föräldrarna lessnat :)

Librarybeth sa...

Kattis: ja och lärare får ju inte hålla rätt på klasskassor längre, tycker det är bra, lärare har så många andra uppgifter!!!

Fliselin: bara de jobbar själva när de är så pass så stora så är det fritt fram. Pengarna räcker inte så långt men den där sortens utflykter med hajk brukar ju bli bra, då är man ju tillsammans och inte utspridda över tex ett nöjesfält...

Sara: ja, det där har blivit en märklig grej, det ska köpas presenter en masse till alla pedagoger och kurshållare m.m. Kluvet, man vill inte vara den som inte ger något alls...

Camilla: mmm då blir ju inte skolan en jämlik arena alls!

Annika: :D

I will not: ja, har man flera kids så mäktar man inte... det är ju sånt här som också förekommer i samband m fritidsaktiviteter också!