söndag 2 januari 2011

GlassBeth kan själv - direkt från nyårsaftonens meny

Sugen på lingonglass? Jag med! Då gör jag så här; 10-12 port
2 dl rårörd lingonsylt
4 äggulor
1 dl florsocker
4 dl lätt creme fraiche
3 dl vispgrädde
små maränger, antal efter önskemål
Blanda lingonsylt, äggulor, florsocker, lätt creme fraiche. Vispa grädden och blanda med syltsmeten. Krossa marängerna lätt, blanda i. Nu finns det två vägar att gå; enligt grundreceptet ska glassmeten pytsas i en plastfolieklädd form (som underlättar momentet att få upp glassen på serveringsfat och det går nog åt två brödformar) ELLER mitt nya sätt; pytsa upp smeten i amerikanska muffinsformar som är lite skojsigare. Blir tjusiga portioner som man tippar upp på assiett. Tinar snabbare gör de också en och en. Just det, glassen bör stå ca 4 timmar i frysen. Bra rätt, enkel och finemang att förbereda. Vid serveringen kan man piffa med att droppa lingonsylt runt glassen, lägga dit en liten maräng, kvist med citronmeliss... - mandelskorpor och likören Florio Marsala superiore gifter sig fint med lingonglassen.... Och nästa gång tänker jag testa att använda hjortonsylt.
Jag är övertygad om att det också blir gott!!!

2 kommentarer:

k sa...

Superduper! Då ska jag sätta maken i arbete (han lagar all mat här hemma) och försöka att hålla löftet om att det blir först till helgen. Men, vänta... Helg är det ju redan på torsdag!;) (Fast jobb för mig...)

Camillas dagar sa...

Ååå, vad gott det lät! Syrligt och sött - perfekt kombo!
Ska printas ut och provas vid tillfälle.