måndag 25 augusti 2014

Hej då, Birgitta Stenberg

Birgitta Stenbergs romaner hittade jag till någon gång i övre tonåren och jag fastnade genast för hennes berättarstil och allt hon ville återge från sina unga dar ute i Europa. 
Kommer ni ihåg tv-serien Apelsinmannen? Med samma namn som romanen den byggde på - den var bra tyckte jag, både boken och tv-serien. När jag googlar på den ser jag att den visades 1990 - det var ett tag sedan kan man säga.
Men nu har Stenberg lämnat oss och i senaste Vi läser har du en fin intervju (hennes sista?) med Stenberg, läs vetja!


bild lånade jag från Vi läser


3 kommentarer:

Anna sa...

Fint skrivet! Håller med dig, såg också Apelsinmannen och tyckte väldigt mycket om den. Och Görel Crona var fantastisk, minns jag. Ska ner i magasinen på bibblan och se vad jag kan låna hem nu! /AnnaP

Omentjej sa...

Jag har inte läst något av henne trots att jag länge tänkt göra det, men apelsinmannen såg jag och den gjorde starkt intryck. 1990, då var jag 13 år, det kan ju ha bidragit lite. :)

Librarybeth sa...

Anna: japp Crona var skitbra, verkligen kändes som en yngre upplaga av författarinnan tyckte jag som hade läst boken och satt och jämförde. Kärlek i Europa heter väl en vill jag minnas (utan att googla) ner i magasinens djup! :D

Omentjej: testa och se vad du tycker! Hon skildrar en svunnen tid och är före sin tid vad gäller genus, sexualitet mm