lördag 2 mars 2013

Mars - är inte det plankans månad?

Jag har noterat att  ryggen känns trött efter löpning.
Aj aj, inget nytt under solen och magen behöver mer stöd och så tycker jag mig märka ett visst mått av "greetings from Rome" också. Man kanske kan säga att våra dagar i Rom var inte bara en rejäl kolhydratladdning, det var en fest till sötsakernas ära också.
Bot och bättring alltså, lite mer plankan kanske vore något. Därför utnämner jag nu mars till plankans högtid. Här ska köras plankan - varje dag. 
Jag gjorde den igår så nu är det ju bara resten av mars kvar. Jag brukar göra den men är en periodare, nu ska jag försöka ändra på det. En planka per dag! Pass på hållningen så att man inte saggar ihop på golvet, inte "hänga" på armarna, lyft skulderbladen, sug in magen så att plankan blir fin.
Jag brukar ta tabata-appen till hjälp då blir det 20 sek planka, 10 sek vila x 8. Det räcker, jag är ingen hardcorebrud, vi börjar lite vackert.
Man är så välkommen att hänga på att fira plankan varje dag!



6 kommentarer:

Lisa sa...

Näe, det tror jag inte att jag vill...

Librarybeth sa...

Lisa: jo då, du vet inte bara om det ;D

Fliselin sa...

Tror jag försöker att haka på...

Librarybeth sa...

Fliselin: bra - en planka per dag!!!

hallinbloggar sa...

Jomen den är jag med på! Var duktig förr på att träna hemma, det är ju egentligen himla praktiskt!

Camillas dagar sa...

Mycket bra idé! :)
Jag är på så klart! Plankan var det länge sedan jag gjorde. Alldeles för länge sedan. Jag tar inte tabata tror jag, utan kör på tid så länge jag orkar och ser hur mycket jag kan förbättra mig på en månad.