söndag 1 februari 2015

Hej februari, jag inleder dig med 22 km i alla slags former av snö

Så där då.
Då var januari passerad, kiss kiss gooood bye säger jag och laddade med rejäl frulle för att sedan ta en lång runda i snöbuset.
Valde länge och väl vilken runda det skulle bli med tanke på vädret.
Pannbenet räckte för hela sträckan men inte tidsmässigt dock.
Jag är trööööög och gör inte de tider jag skulle vilja, en börjar visst tackla av.
Fasen.
Men nöjd är jag ändå, det får väl helt enkelt duga. Idag blev det ingen kolonnlöpning av något slag, man kan säga att det var en obefintlig mängd löpare på de sträckor där jag hölls och plogat var det redan på sina ställen.
Istället var det Libby med känsla för snö.
Först kom fina bomullstussar som dansade ned så fint, sedan stickiga flingor som jag envisades med att svälja (bättre dock än insekter, snön smälter i halsen och man sätter inte i halsen). Snö i ansiktet hela tiden och så piskande snö borta vid slätten och så lite blötsnö från skyn emellanåt.
Underlaget då?
Slushsnö förstås, mycket sånt blev det,  nysnö (roligast att springa i), packad smutsig snö efter plogning och vid ett tillfälle flera decimeterhög snö att tappert försöka jogga i. Då var jag rätt trött.
Och så dagens bästa; vad tycker vi om bilförare som inte saktar ner och sedan sprutar slushsnö på en?
Hmmmm.
Jag var rejält blöt om tassarna när jag kom hem, för hem kom jag och det var så obeskrivligt skönt att kränga av sig alla löparkläderna och få upp temperaturen i tokvarm dusch.
Visst är det kul med vinter?!

4 kommentarer:

Fliselin sa...

Det är faktiskt förvånansvärt skönt att komma ut, även på vintern. Jag satsar på en del skidåkning nu men sprang långt i fredags. Det går långsammare, betydligt långsammare på snö och is. Du har nog inte alls tacklat av. Dessutom är ju lågpuls träning väldigt bra, har jag hört.

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Bäst är att januari äntligen är slut.

Camillas dagar sa...

Men det låter ju tokjobbigt att springa i snömodd och dessutom att springa varje dag! Du är grymt, galet duktig!

Librarybeth sa...

Fliselin: ja nog går det långsammare alltid, fast som du säger - det är finemang att vinterlöpa. Men shit vad jag tycker att jag blivit seg! Hoppas du har rätt och jag inte har tacklat av och som sagt lite lågpulsträning är väl inte heller fel ;D

Iwillnot: japp! det är BRA!

Camilla: blev lite för blött idag, nysnö är mysigare ;D
tack! Det är kul, nu blir det vilomåndag!! :D